آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ خبر : 1403/6/5

مصاحبه دکتر اکبر حاجی زاده مقدم



1. لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری در رابطه با دانشگاه بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم اکبر حاجی‌زاده مقدم هستم رئیس دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل.

دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل به عنوان تنها دانشگاه دولتی شهرستان آمل در سال 1392 تأسیس شد. این دانشگاه دارای چهار دانشکده مهندسی فناوری‌های نوین، زیست‌فناوری، گیاهان دارویی و دامپزشکی است و در 12 رشته مقطع کارشناسی ارشد، 10 رشته کارشناسی پیوسته، 2 رشته کارشناسی ناپیوسته و 2 رشته کاردانی دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه در حال حاضر دارای 65 استاد نخبه و جوان و بیش از 1500 دانشجو است. دو عضو هیئت علمی این دانشگاه جز دانشمندان برتر یک درصد جهان هستند. همچنین این دانشگاه در رتبه‌بندی اخیر مرکز ISC، رتبه پنجم را در بین 28 دانشگاه جامع زیر 20 سال کسب نموده است.

2.  به نظر شما بین‌المللی شدن یک دانشگاه به چه معناست؟

بین‌المللی شدن دانشگاه به معنای فرایندی است که در آن یک دانشگاه، خود را با جهان اطرافش درگیر کرده و به یک نهاد بین‌المللی تبدیل می‌شود. در واقع، این فرایند به معنای ایجاد ارتباطات گسترده‌تر با دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی دیگر در سراسر جهان، جذب دانشجویان و استادان بین‌المللی و مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی مشترک است.

به عبارت دیگر، بین‌المللی شدن دانشگاه به این معناست که یک دانشگاه تنها به مسائل محلی و داخلی خود محدود نمی‌شود، بلکه به دنبال ایجاد ارتباط با سایر دانشگاه‌ها و پژوهشگران در سراسر جهان است تا بتواند دانش و تجربه خود را با آن‌ها به اشتراک گذاشته و از آن‌ها بیاموزد. 

در مجموع، دانشگاه­ها به منظور افزایش کیفیت آموزش و پژوهش، بهبود اعتبار و شهرت بین‌المللی برای جذب دانشجو و تبادل اساتید با کیفیت و تقویت همکاری‌های علمی بین‌المللی تمایل دارند به سمت بین‌المللی شدن بروند.

3. سیاست‌ها و راهبردهای جذب دانشجویان بین‌المللی چه تأثیری در تحقق مرجعیت علمی و بین‌المللی شدن دانشگاه دارد؟

جذب دانشجو یکی از عوامل کلیدی در ارتقای مرجعیت علمی دانشگاه‌هاست. این امر تأثیر عمیقی بر کیفیت آموزش، پژوهش و جایگاه بین‌المللی دانشگاه دارد. از یک‌سو، جذب دانشجویانی از فرهنگ‌ها، ملیت‌ها و پیشینه‌های تحصیلی مختلف، منجر به ایجاد محیطی پویا، خلاق و رقابتی در دانشگاه می‌شود. این تنوع، تبادل ایده‌ها و دیدگاه‌های جدید را تسهیل کرده و به ارتقای کیفیت پژوهش کمک می‌کند. 

از سوی دیگر، دانشجویان بین‌المللی پس از فارغ‌التحصیلی، می‌توانند به عنوان سفیران دانشگاه در کشورهای خود عمل کرده و شبکه‌های علمی دانشگاه را گسترش دهند. همچنین، تعداد و کیفیت دانشجویان بین‌المللی، یکی از معیارهای مهم در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها است. جذب دانشجویان با کیفیت و از دانشگاه‌های معتبر، به ارتقای رتبه بین‌المللی و افزایش شناخت جهانی دانشگاه کمک می‌کند.

4. آیا دانشگاه شما  برنامه بلند مدت و راهبردهای معینی در بازاریابی جذب دانشجو دارد؟

جذب دانشجویان خارجی یکی از مهم‌ترین راهبردهای دانشگاه‌ها محسوب می‌شود، دانشگاه فناوری نوین آمل نیز اخیراً برنامه راهبردی دانشگاه را تدوین کرده است که در بخشی از اهداف کلان و راهبردهای آن به بین‌المللی سازی دانشگاه و جذب دانشجو اشاره داشته است. برند سازی دانشگاه از طریق ارتقای کمی و کیفی تارنمای دانشگاه و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی با برقراری توافقنامه‌هایی در حوزه جذب دانشجو، تبادل استاد و شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های بین‌المللی و همچنین تسهیل در فرایند ثبت نام و جذب دانشجویان از برنامه‌های مورد توجه این دانشگاه است.

5. برای افزایش جذابیت تحصیل در ایران چه کارهایی باید انجام داد؟

افزایش جذابیت تحصیل در ایران برای دانشجویان بین‌المللی، نیازمند یک برنامه جامع و بلند مدت است که ابعاد مختلف آموزشی و فرهنگی را در برمی‌گیرد که به چند مورد از آن اشاره می‌شود:

1. بهبود زیرساخت‌های آموزشی از جمله تجهیز آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و سایر امکانات آموزشی؛

2. فراهم کردن امکانات رفاهی همچون خوابگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز ورزشی و تفریحی؛

3. تسهیل و ساده‌سازی روند صدور ویزا برای پذیرش دانشجویان خارجی؛

4. اعطای بورسیه‌های تحصیلی و تخفیف در شهریه برای دانشجویان خارجی مستعد و نخبه؛

5. تولید محتواهای جذاب و مفید به زبان‌های مختلف برای معرفی ایران و دانشگاه‌ها؛

6. ایجاد مراکز فرهنگی و برگزاری جشن‌ها و مراسم فرهنگی و تمدنی برای معرفی ایران.

6. نظر شما در مورد نمایشگاه بین‌المللی جاذبه‌های تحصیل چیست؟

نمایشگاه بین‌المللی جاذبه‌های تحصیلی در ایران یکی از رویدادهای مهمی است که فرصت عالی برای دانشگاه‌ها و دانشجویان فراهم می‌کند تا هم دانشگاه‌ها توانمندی‌های علمی و تسهیلات خودشان را به نمایش بگذارند و هم اینکه دانشجویان و مؤسسات جذب ظرفیت‌های دانشگاه‌ها را بشناسند.

 

 به طور کلی این نمایشگاه، به معرفی دانشگاه‌ها و مزیت‌های تحصیلی آن، برقراری ارتباط مستقیم دانشجویان با دانشگاه‌ها و ارتقای اعتبار دانشگاه در سطح بین‌المللی کمک می‌کند. 

7. نقش این نمایشگاه در تحقق مرجعیت علمی و تبدیل زبان فارسی به زبان  معیار در عرصه علم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این نمایشگاه ویترینی از توانمندی‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور است. با معرفی دستاوردهای پژوهشی، امکانات آزمایشگاهی و رشته‌های تحصیلی متنوع می‌توان به دانشجویان خارجی نشان داد که ایران در زمینه‌های مختلف علمی پیشرفت چشمگیری داشته و مقصدی مناسب برای تحصیل است. علاوه بر این، معرفی این فرصت‌های تحصیلی و تأکید بر اهمیت تسلط بر زبان فارسی برای بهره‌مندی از این فرصت‌ها، می‌تواند انگیزه‌ای برای دانشجویان و جویندگان علم باشد تا زبان فارسی را یاد بگیرند و به آن مسلط شوند.

8. پیشنهادات و ایده‌های شما برای افزایش تأثیرگذاری و دستاوردهای نمایشگاه چیست؟

برای افزایش تاثیرگذاری و دستاوردهای نمایشگاه می‌توان از یک سو بر مزایای تحصیل در ایران مانند هزینه‌های پایین، آموزش با کیفیت، فرهنگ غنی و جاذبه‌های طبیعی و مذهبی تاکید کرد و از سوی دیگر با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌های تخصصی و پنل گفتگو در حوزه‌های مختلف تحصیلی می‌توان به غنی‌سازی برنامه‌های نمایشگاه کمک کرد.