بسم الله الرحمن الرحيم
متن مصاحبه
1. خودتان را معرفی کنید و مختصری در رابطه با دانشگاه شهید چمران اهواز بفرمایید.
علی محمد آخوندعلی هستم استاد گروه هیدرولوژی و منابع آب و رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز.
دانشگاه شهید چمران اهواز بزرگترین و مهمترین دانشگاه جنوب غرب کشور است که در سال 1332 تأسیس شد. این دانشکاه اکنون بیش از 14000 دانشجو، 600 عضو هیئت علمی و 400 دانشجوی بینالمللی دارد.
دانشگاه شهید چمران اهواز در رتبه بندیهای بینالمللی به جایگاه مناسبی نائل شده است:
مثلا در رتبهبندی جهانی تایمز در جایگاه 1200-1001 قرار دارد که تلاش در این زمینه ادامهدار است.
2. به نظر شما بین المللی شدن یک دانشگاه به چه معناست؟
بر اساس دیدگاه سازمان یونسکو بینالمللیسازی آموزش عالی عامل مهم تاثیرگذار بر شاکله دانش در کشورهاست. تاثیر آن بر کیفیت آموزش، اقتصاد کشور، روابط بین کشورها و بخشهای دیگر است. مسائلی مانند رویتپذیری، استناد و جذب دانشجوی بینالمللی برای جایگاه بینالمللی دانشگاهها بسیار حائز اهمیت است.
منطق بینالمللیسازی آموزش عالی حداقل چهار هدف را دنبال میکند: دستیابی به دانش و تعامل علمی، توسعه اجتماعی-فرهنگی، دستاوردهای سیاسی از جمله صلح و امنیت و بالاخره اهداف اقتصادی از جمله رقابت و اشتغال.
3. نقش جذب در مرجعیت علمی چیست؟
برای درک رابطه بین جذب دانشجوی بین الملل و مرجعیت علمی کافیست این تجربه را در کشورهای سرآمد در جذب دانشجو ببینیم: کشورهای امریکا، کانادا، آلمان، ترکیه، فرانسه و انگلستان در حوزه علمی و فناوری نسبت به کشورهای دیگر موفقتر بودهاند، و نیز به طور کلی مرجع موضوع جذب دانشجو میباشند. همان گونه که مشاهده میکنید ارتباط بسیار روشن است.
4. برنامه و بازاریابی دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه جذب دانشجو چیست؟
وجود برنامه وسیاست مشخص برای جذب دانشجو راه را در این مسیر فراهم میکند و با جذب موفق دانشجوی بینالمللی هر دانشجو می تواند معرف دانشگاه و نیز شرکتکننده در افزایش میزان مرجعیت دانشگاه باشد.
5. برای افزايش جذابيت تحصيل در ايران چه بايد كرد؟
برای افزايش جذابيت تحصيل در ايران ابتدا بايد دانشگاهها تصويریدقيق و شفاف از ظرفيتها و امكانات خود از طريق وب سايت چند زبانه ارائه دهند. از طريق همان درگاه به معرفی امكانات كشور از جمله جاذبههای توريستی از قبيل مكانهای تاريخي، تفريحی و رفاهی كشور بپردازند. البته فراتر از گردشگری و جاذبهی مناطق دیدنی استان و کشور محل تحصیل میتوان تواناییها و پیشرفتهای کشور و دانشگاه را ارايه داد. در این میان تسهیل و شفافسازی فرآیند جذب بسیار مهم است.
6. نظر شما در مورد نمايشگاه بين المللی جاذبه های تحصيل چيست؟
با برگزاری اين نمايشگاه و ارائه و نمايش آن از طريق رسانههای متنوع مانند صدا و سيما و بالاخص شبکههای برون مرزی و فضای مجازي، فرصتی برای معرفی جاذبههای تحصيل در كشور و همچنين ظرفيتها و تواناييهای كشور در حوزه علم و توليد علم خواهيم داشت.
از طريق نمایشگاه بین المللی جاذبه های تحصیل در ایران شاهد ورود دانشگاههای كشور در عرصه رقابت جهانی و هموار كردن مسیر بين المللی شدن آنها خواهيم بود. |
اين نمايشگاه تبادل تجربیات و معارفهی دانشگاهها را هموار کرده و فرصتی جدیدی است تا موفقیت بزرگتری نسبت به نمایشگاه اول (برگزارشده در دانشگاه تربیت مدرس) را رقم بزند. تکرار این گونه نمایشگاهها زمینهی فرهنگسازی در جذب و همزیستی با دانشجویان بینالمللی برای جامعه است.
7. بفرمایید که نقش این نمایشگاه در تحقق مرجعیت علمی و تبدیل زبان فارسی به زبان معیار در عرصه علم را چگونه ارزیابی می کنید.
تنها راه رسيىدن به مرجعیت علمی تداوم تلاش دانشگاهها و تنوعبخشی به فعالیت آنها در زمینههای آموزشی، پژوهشی-فناوری و فرهنگی است که امید است ثمرهی آن در سالهای پیش رو محقق شود. بر این اساس، اگر اين دستاوردهای نمایشگاه هدفگذاری شوند، دانشگاهها خواهند توانست در جایگاه جهانی بالاتری قرار بگیرند.
زبان فارسی همواره و ذاتاّ استعداد زنده ماندن، گسترش یافتن و قوی شدن داشته است و خواهد داشت. دانشگاهها میتوانند علم و دانش را چنان در دامن خود و در ظرف زبان فارسی ارتقا دهند که به طور واقعگرایانه به تحقق مرجعیت علمی و زبانی کشور در دهههای آینده کمک كنند.
8. برنامه شما برای مشارکت و حضور فعال دانشگاه دانشگاه شهید چمران اهواز در این نمایشگاه چیست؟
دانشگاه شهید چمران اهواز همواره در مشارکت فعالانه در نمایشگاههای سازمان امور دانشجویان پیشقدم بوده و هست. از جمله برنامههای دانشگاه شهید چمران اهواز در نمایشگاه مهرماه برگزاری غرفههای فیزیکی و مجازی با تهیه اقلام تبلیغاتی متنوع، تقویت سایت دانشگاه و ارايهی آن به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی و تلاش در ایجاد همافزایی برای نمایش جاذبههای استان خوزستان در این نمایشگاه بالاخص برای دانشجویان بینالمللی، با اعزام کارشناس مرتبط است. همچنین حداقل از یک شرکت خارجی جهت شرکت در نمایشگاه دعوت به عمل آمده است.
9. آيا پیشنهادی برای افزایش تاثیر گذاری و دستاوردهای نمایشگاه دارید؟
به نظر میرسد دعوت از سفيران، رایزنهای علمی یا فرهنگی سفارتخانهها، شرکتهای جذب دانشجو و حتی دانشجویان بینالمللی شاغل به تحصیل در کشورمان لازم باشد.
دعوت از رؤسای دانشگاههای كشورهای همسايه نیز گزینهی قابل تاملی است. ارائه دستاوردها و محصولات علمی پژوهشی دانشگاههای كشور در غرفههای فیزیکی و مجازی و نیز تجليل و تقدير از دانشجويان نخبه و استعداد درخشان بين المللی را پیشنهاد مینمایم. اعطای فرصت سخنرانی و ارائه پيشنهادادت و انتقادات به دانشجويان بين المللی از طريق تريبونهای همایشهای نمایشگاه بسیار ثمربخش خواهد بود. و در کلام آخر، معرفی حداكثری ظرفيتها و تواناييهای دانشگاهها در حوزه تحصيل و پژوهش دانشجويان بين المللی در كشور.
در پایان از دستاندرکاران برگزاری نمایشگاه قدردانی مینمایم.