آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ خبر : 1403/6/5

مصاحبه رییس دانشگاه شهید چمران اهواز



بسم الله الرحمن الرحيم

متن مصاحبه

1.         خودتان را معرفی کنید و مختصری در رابطه با دانشگاه شهید چمران اهواز بفرمایید. 

علی محمد آخوندعلی هستم استاد گروه هیدرولوژی و منابع آب و رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز. 

دانشگاه شهید چمران اهواز بزرگترین و مهمترین دانشگاه جنوب غرب کشور است که در سال 1332 تأسیس شد.  این دانشکاه اکنون بیش از 14000 دانشجو، 600 عضو هیئت علمی و 400 دانشجوی بین­المللی دارد. 

دانشگاه شهید چمران اهواز در رتبه بندی‌های بین‌المللی به جایگاه مناسبی نائل شده است:

مثلا در رتبه‌بندی جهانی تایمز در جایگاه 1200-1001 قرار دارد که تلاش در این زمینه ادامه­دار است.

2.         به نظر شما بین المللی شدن یک دانشگاه به چه معناست؟

بر اساس دیدگاه سازمان یونسکو بین­المللی­سازی آموزش عالی عامل مهم تاثیرگذار بر شاکله دانش در کشورهاست. تاثیر آن بر کیفیت آموزش، اقتصاد کشور، روابط بین کشورها و بخش­های دیگر است. مسائلی مانند رویت­پذیری، استناد و جذب دانشجوی بین­المللی برای جایگاه بین­المللی دانشگاه­ها بسیار حائز اهمیت است.

منطق بین­المللی­سازی آموزش عالی حداقل چهار هدف را دنبال می­کند: دستیابی به دانش و تعامل علمی، توسعه اجتماعی-فرهنگی، دستاوردهای سیاسی از جمله صلح و امنیت و بالاخره اهداف اقتصادی از جمله رقابت و اشتغال.

3.         نقش جذب در مرجعیت علمی چیست؟

برای درک رابطه بین جذب دانشجوی بین الملل و مرجعیت علمی کافیست این تجربه را در کشورهای سرآمد در جذب دانشجو ببینیم: کشور‌های امریکا، کانادا، آلمان، ترکیه، فرانسه و انگلستان در حوزه علمی و فناوری نسبت به کشورهای دیگر موفق­تر بوده­اند، و نیز به طور کلی مرجع موضوع جذب دانشجو می­باشند. همان گونه که مشاهده می­کنید ارتباط بسیار روشن است.

4.         برنامه و بازاریابی دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه جذب دانشجو چیست؟ 

  • دانشگاه شهید چمران اهواز در زمینه جذب دانشجوی بین­المللی قدم­های موثری برداشته است. از جمله می توان به مواردی اشاره نمود:
  • شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی جذب دانشجو در داخل کشور
  • شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی جذب دانشجو در خارج کشور (بغداد، اقلیم کردستان عراق و سوریه)
  • برقراری ارتباط و توافق با شرکت­های جذب در داخل و خارج کشور
  • ارتقای مستمر تارنمای دانشگاه به زبان­های بین­المللی (زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی)

وجود برنامه وسیاست مشخص برای جذب دانشجو راه را در این مسیر فراهم می­کند و با جذب موفق دانشجوی بین­المللی هر دانشجو می تواند معرف دانشگاه و نیز شرکت­کننده در افزایش میزان مرجعیت دانشگاه باشد.

5.         برای افزايش جذابيت تحصيل در ايران چه بايد كرد؟

برای افزايش جذابيت تحصيل در ايران  ابتدا بايد دانشگاه­ها تصويریدقيق و شفاف از ظرفيت­ها و امكانات خود از طريق وب سايت چند زبانه ارائه دهند. از طريق همان درگاه به معرفی امكانات كشور از جمله جاذبه­های توريستی از قبيل مكان­های تاريخي، تفريحی و رفاهی كشور بپردازند. البته فراتر از گردشگری و جاذبه­ی مناطق دیدنی استان و کشور محل تحصیل می­توان توانایی‌ها و پیشرفت‌های کشور و دانشگاه را ارايه داد. در این میان تسهیل و شفاف­سازی فرآیند جذب بسیار مهم است.

6.         نظر شما در مورد نمايشگاه بين المللی جاذبه های تحصيل چيست؟

با برگزاری اين نمايشگاه و ارائه و نمايش آن از طريق رسانه­های متنوع مانند صدا و سيما و بالاخص شبکه­های برون مرزی و فضای مجازي، فرصتی برای معرفی جاذبه­های تحصيل در كشور و همچنين ظرفيت­ها و توانايي­های كشور در حوزه علم و توليد علم خواهيم داشت. 

  از طريق نمایشگاه بین المللی جاذبه های تحصیل در ایران  شاهد ورود دانشگاه­های كشور در عرصه رقابت جهانی و هموار كردن مسیر بين المللی شدن آنها خواهيم بود.

اين نمايشگاه تبادل تجربیات و معارفه­ی دانشگاه‌ها را هموار کرده و فرصتی جدیدی است تا موفقیت بزرگتری نسبت به نمایشگاه اول (برگزارشده در دانشگاه تربیت مدرس) را رقم بزند. تکرار این گونه نمایشگاه­ها زمینه­ی فرهنگ­سازی در جذب و هم­زیستی با دانشجویان بین­المللی برای جامعه است.

7.         بفرمایید که نقش  این نمایشگاه در تحقق مرجعیت علمی و تبدیل زبان فارسی به زبان  معیار در عرصه علم را چگونه ارزیابی می کنید.

تنها راه رسيىدن به مرجعیت علمی تداوم تلاش دانشگاه­ها و تنوع­بخشی به فعالیت آنها در زمینه­های آموزشی، پژوهشی-فناوری و فرهنگی است که امید است ثمره­ی آن در سال­های پیش رو محقق شود. بر این اساس، اگر اين دستاوردهای نمایشگاه هدف­گذاری شوند، دانشگاه­ها خواهند توانست در جایگاه جهانی بالاتری قرار بگیرند. 

زبان فارسی همواره و ذاتاّ استعداد زنده ماندن، گسترش یافتن و قوی شدن داشته است و خواهد داشت. دانشگاه­ها می­توانند علم و دانش را چنان در دامن خود و در ظرف زبان فارسی ارتقا دهند که  به طور واقع­گرایانه به تحقق مرجعیت علمی و زبانی کشور در دهه­های آینده کمک كنند.

8.         برنامه شما برای مشارکت و حضور فعال دانشگاه دانشگاه شهید چمران اهواز در این نمایشگاه چیست؟

دانشگاه شهید چمران اهواز همواره در مشارکت فعالانه در نمایشگاه­های سازمان امور دانشجویان پیشقدم بوده و هست. از جمله برنامه­های دانشگاه شهید چمران اهواز در نمایشگاه مهرماه برگزاری غرفه­های فیزیکی و مجازی با تهیه اقلام تبلیغاتی متنوع، تقویت سایت دانشگاه و ارايه­ی آن به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی و تلاش در ایجاد هم­افزایی برای نمایش جاذبه­های استان خوزستان در این نمایشگاه بالاخص برای دانشجویان بین­المللی، با اعزام کارشناس مرتبط است. همچنین حداقل از یک شرکت خارجی جهت شرکت در نمایشگاه دعوت به عمل آمده است. 

9.         آيا پیشنهادی برای افزایش تاثیر گذاری و دستاورد­های نمایشگاه دارید؟

به نظر می­رسد دعوت از سفيران، رایزن­های علمی یا فرهنگی سفارتخانه­ها، شرکت­های جذب دانشجو و حتی دانشجویان بین­المللی شاغل به تحصیل در کشورمان لازم باشد.

دعوت از رؤسای دانشگاه­های كشور­های همسايه نیز گزینه­ی قابل تاملی است. ارائه دستاوردها و محصولات علمی پژوهشی دانشگاه­های كشور در غرفه­های فیزیکی و مجازی و نیز تجليل و تقدير از دانشجويان نخبه و استعداد درخشان بين المللی را پیشنهاد می­نمایم. اعطای فرصت سخنرانی و ارائه پيشنهادادت و انتقادات به دانشجويان بين المللی از طريق تريبون­های همایش­های نمایشگاه بسیار ثمربخش خواهد بود. و در کلام آخر، معرفی حداكثری ظرفيت­ها و توانايي­های دانشگاه­ها در حوزه تحصيل و پژوهش دانشجويان بين المللی در كشور.

در پایان از دست­اندرکاران برگزاری نمایشگاه قدردانی می­نمایم.