آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ خبر : 1403/4/2

مصاحبه با رییس مرکز آزفا دانشگاه امام خمینی (ره)



لطفا مختصرا خودتان و مرکز آزفا را معرفی کنید. 

دکتر سید محسن حسینی هستم رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره). مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین الملل امام خمینی ۳۳ سال سابقه دارد . طی این ۳۳ سال بیش از 12 هزار دانشجو و زبان آموز از ۱۱۰ کشور جهان در این مرکز زبان فارسی را یاد گرفتند و وارد دانشگاه های ایران شدند و الان هر کدامشان در یک گوشه از دنیا مشغول خدمت و فعالیت هستند. طی دو جشنواره اخیر ثریا،مرکز اموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) دو سال پیاپی در بین مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه های کشور حائز رتبه برتر شده است. 

 

نظر شما درباره نقش جذب دانشجوی بین الملل در تبدیل زبان فارسی به زبان مرجع علم چیست؟

خوشبختانه بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایران از یک بنیه و ظرفیت علمی بسیار قوی ای برخوردار شده اند در حوزه های مختلف علوم انسانی فنی و مهندسی و حتی پزشکی در داخل کشور ما تقریبا از این ظرفیت آگاهی داریم. ولی بیرون از کشور ممکن است از این ظرفیت آگاهی نداشته باشند حالا فایده‌ای که برپایی نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران دارد یکی هم این هست ما بتوانیم جامعه هدفمان را در خارج از کشور با ظرفیت های واقعی خودمان در حوزه آموزش عالی آشنا کنیم حالا مراکز آموزش زبان فارسی هم در واقع به عنوان پیشانی و نقطه ورود دانشجوی خارجی به ایران خیلی می توانند نقش موثری داشته باشند اگر در مراکز آموزش زبان فارسی آموزش زبان فارسی بتوانیم خوب به زبان اموزان آموزش دهیم این دانشجویان قطعاً در دوره‌های بعدی تحصیل در دانشگاه موفق‌تر خواهند بود و راحت‌تر می‌توانند دوره های دانشگاهی را پشت سر بگذارند ولی اگر زبان آموزی شان چندان پیشرفتی نداشته باشه قطعا در دوره های آموزشی هم ضعیف خواهند بود. نکته اصلی اینجاست که مراکز آموزش زبان فارسی به واسطه اینکه نقطه ورود دانشجوی خارجی به ایران و دانشگاه های ایران هست میتواند خیلی موثر باشد اگر انجا آموزش موثری بدهیم اگر بتوانیم جاذبه ایجاد بکنیم. بقیه مسیر هم هموار خواهد شد اما اگر در همان آغاز راه در بدو امر ضعیف عمل کنیم نتوانیم این جاذبه را ایجاد کنیم تلاش بعدی ما بی فایده خواهد شد. 

 

دیدگاه شما درباره نقش نمایشگاه در گسترش زبان فارسی و تحقق مرجعیت زبان فارسی چیست؟

طبیعتاً بخشی از این موارد به مسائل آموزشی برمی‌گردد بخشی به مسائل رفاهی و بخشی هم به مسائل فرهنگی. در حوزه آموزش ما باید بتوانیم از دانش روز استفاده کنیم از تکنولوژی امروز استفاده بکنیم آموزش هوشمند و خیلی چیزهای دیگر. باید بتوانیم یک آموزش امروزی و جذاب ایجاد کنیم مثلا از شیوه‌های آموزشی چند رسانه‌ای استفاده ‌کنیم. در کنار این اموزش جذاب می توانیم برنامه های فرهنگی تفریحی مناسبی را هم تدارک ببینیم که اوقات فراغت زبان آموز را به شکل مطلوبی پر کند. 

 

به نظر شما برای افزایش جذابیت تحصیل در ایران چه باید کرد؟

ظرفیت های کشور ما در مناطق مختلف در حوزه گردشگری زیاد است بخش های مختلف ایران از نظر طبیعی ،بناهای تاریخی و باستانی می توانند برای خارجی ها جذابیت ایجاد کنند در واقع مراکز آموزش زبان فارسی در کنار آموزشی که می دهند می توانند این برنامه های تفریحی و فرهنگی را با توجه به ظرفیتهای منطقه ای شان برنامه ریزی و اجرا کنند.برای مثال ما در شهر قزوین دانشجویان خارجی مان را با مراکز دیدنی جاذبه های طبیعی استان قزوین آشنا کنیم و این اقدامات موثراست خود به خود نوعی علاقه و دلبستگی ایجاد می کند. مسائل رفاهی هم همینطور به هر حال دانشجویی که به ایران می آید مهمان ماست باید در حد معمول این مسائل رفاهی خوابگاهی ، اقامتی و رفاهی و تغذیه ای اش فراهم باشد که خدای نکرده باعث دل زدگی نشود. 

 

نظر شما در مورد نمایشگاه بین المللی جاذبه های تحصیل چیست؟

در برنامه هفتم قراراست تعداد دانشجویان خارجی افزایش یابد (چیزی حدود ۳۰۰ هزار نفر) برای رسیدن به این ظرفیت باز هم معرفی توانمندی های خودمان ضروی است. نمایشگاهی که در مهرماه برگزار خواهد شد یک فرصت خواهد بود که دانشگاه ها و مراکز آموزش زبان توانمندی هایشان را به نمایش بگذارند. کتاب ها و شیوه های آموزشی شان را عرضه کنند حتی دانشجویانی را که تربیت کرده اند به نمایشگاه بیاورند تا مهارت های زبانی شان را به بازدید کنندگان داخلی و خارجی عرضه کنند. طبیعتاً بازدید کنندگان خارجی نمایشگاه داخل زیاد نیست عمدتاً یا مقامات دولتی هستند یا تاجرند یا موسسات جذب . درواقع نمی توانیم عموم مخاطبان خارجی را به این نمایشگاه بیاوریم ولی در نمایشگاه های مشابه که در عراق، سوریه، لبنان و دیگر کشورها برگزار می شود بهتر می توانیم توانمندی هایمان را به نمایش بگذاریم در هر حال باید از فرصت نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران استفاده کرد و مواد قابل عرضه نمایشگاهی را از همین حالا تهیه کرد. 

 

به نظر شما برای افزایش جذابیت تحصیل در ایران چه باید کرد؟

ببینید تحصیل در ایران به نسبت خیلی از کشورهای دیگر ارزان تر و البته با کیفیت تر است. گذشته از این ما در کانون یک سپهر فرهنگی قرار داریم که هواخواهان و علاقه مندان بسیاری دارد. طبیعتاً افراد زیادی هم تمایل دارند در جغرافیا و سپهر فرهنگی انقلاب اسلامی حضور پیدا بکنند برپایی این چنین نمایشگاه هایی این فرصت را به چنین علاقه مندانی خواهد داد تا به صورتی هدفمند با دانشگاه ها و ظرفیتهای علمی جمهوری اسلامی ایران اشنا شوند. 

 

نظر شما در باره لوازم و اقلام نمایشی حضور موفق یک مرکز آزفا در نمایشگاه بین المللی چیست؟

ببینید حضور در نمایشگاه، آمادگی ها و الزاماتی دارد. مثلا اگر قرار است شما در یک کشور عرب زبان شرکت کنید بستگی به نوع کشور باید بروشورها کتابچه های راهنما و مواردی از این دست را مطابق زبان و فرهنگ ان منطقه تهیه کرد. این مهم است که ما با زبان های روز دنیا خودمان را معرفی کنیم حالا گاه به زبان های انگلیسی عربی و گاه به زبان های دیگر هم هست برای مثال زبان چینی یا اردو با توجه به جمعیت فراوانی که دارند.ضمن اینکه ما باید مثلاً برای آینده برنامه ریزی بکنیم و بازارهای هدف رو شناسایی بکنیم ببینید مثلاً آیا ممکن است در ده سال آینده فی المثل کشور اندونزی بشود هدف ما بریا جذب دانشجو. مهم این است که که خودمان را معرفی کنیم حالا گاهی وقتها کتابچه های راهنماست ،گاه بروشورها ،فیلم ها و حتی کتابهای آموزشی. 

آیا پیشنهاد خاصی به ستاد نمایشگاه دارید؟

به هر حال امیدوارم نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی های آموزشی دانشگاه های کشور فراهم کند برای شما و همکارانتان نیز در این مسیری که در پیش گرفته اید آرزوی موفقیت دارم.