آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ خبر : 1403/4/10

مصاحبه با ریاست مرکز آزفا جامعه الزهرا (س)



لطفا خودتان و مرکز آزفا را مختصرا معرفی فرمایید.

بنده زهرا مقیسه مدیر مرکز آزفای جامعه الزهرا با بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس زبان فارسی و طراحی محتواهای مختلف و خلاقانه در زمینه آموزش زبان فارسی هستم. 

نظر سرکار در باره نقش جذب دانشجوی بین المللی در تبدیل زبان فارسی به زبان مرجع علم چیست؟

بطور کلی جذب دانشجویان بین‌المللی باعث ایجاد ارتباطات گسترده‌تر بین ایران و سایر کشورها و افزایش تبادلات فرهنگی و علمی خواهد شد و همچنین از آنجا که دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته های مختلف در دانشگاه های ایران باید در ابتدا زبان فارسی را بیاموزند این امر جایگاه زبان فارسی را تقویت کرده و آن را به زبان مرجع برای علم و دانش و تحقیق تبدیل خواهد کرد. 

 

بفرمایید آیا مرکز دانشگاه شما راهبردهای معینی در گسترش زبان فارسی و جذب دانشجو دارد؟

بله ؛ مرکز آزفای جامعه الزهرا در شهر مقدس قم از سال 1366 به طور رسمی افتتاح شده و قریب به چهل سال مشغول زبان آموزی است و رسالت اصلی آن به علت قرار گرفتن در جامعه الزهرا که بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع است در مرحله اول تمرکز بر آماده‌سازی مخاطبان برای تحصیل در علوم دینی و اسلامی در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. همچنین پیرو منویات مقام معظم رهبری آموزش و انتقال فرهنگ اسلامی و انقلابی در قالب برنامه های متنوع تربیتی فرهنگی نیز در دستور کار این مرکز قرار دارد. در کنار علاقه مندان به علوم دینی و اسلامی، ما پذیرای افراد دیگری که با اهدافی دیگر مثل تحصیل در سایر دانشگاه ها و حتی فعالیت های اقتصادی و ... تمایل به آموزش زبان فارسی دارند نیز هستیم و تمامی زبان آموزان از کلیه خدمات این مرکز به یک میزان بهره می برند. 

 

به نظر شما برای افزایش جذابیت تحصیل در ایران چه باید کرد؟

برای افزایش جذابیت تحصیل در ایران، باید با راهکارهای متنوعی موجب بهبود تجربه تحصیلی و جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی شد که از جمله آن راهکارها می توان به ارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی، به‌روزرسانی محتواهای درسی، ارائه تسهیلات مالی و رفاهی، بهبود زیرساختها و امکانات دانشگاهی مانند کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و فضاهای مطالعه،ارتقاء سیستم‌های آموزش مجازی و برگزاری رویدادها و جشنواره ها و نمایشگاه های فرهنگی برای نمایش غنای فرهنگی ایران اشاره کرد. 

 

بفرمایید نقش نمایشگاه در گسترش زبان فارسی و تحقق مرجعیت زبان فارسی چیست؟

نمایشگاه‌ها با معرفی ظرفیت‌ها و مزیت‌های تحصیلی ایران به جامعه بین‌المللی، برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی،معرفی دستاوردهای فرهنگی و تمدنی نقش مهمی در ترویج و گسترش و تحقق مرجعیت زبان فارسی و افزایش تبادلات فرهنگی دارند. 

 

نظر شما در مورد نمایشگاه بین المللی جاذبه های تحصیل چیست؟

امیدوارم که این نمایشگاه تأثیر مثبتی در معرفی ظرفیت های دانشگاه ها و شناساندن آن به دانشگاه های همسو و همچنین جامعه جهانی بین المللی داشته باشد و موجب تقویت ارتباطات بین المللی و جذب دانشجویان بیشتر از ملیت های متنوع بشود. 

 

بفرمایید نقش مرکز شما در برگزاری و افزایش جذابیت نمایشگاه چیست؟

از آنجا که مرکز آزفای جامعه الزهرا به علت قرار گرفتن در یک مرکز تخصصی علوم اسلامی زمینه تحصیلات دینی و مذهبی و علوم اسلامی را برای خواهران تا سطوح عالی با برنامه‌های آموزشی و فرهنگی متنوع و همچنین در اختیار دادن امکانات رفاهی از جمله خوابگاه ، سرویس، مهدکودک و ... فراهم می کند می تواند نقش متفاوت تر و جذاب تری در نمایشگاه جاذبه ها داشته باشد و نظر بسیاری از دانشجویان بین المللی علاقه مند به این حوزه را به خود جلب کند. 

 

از دیدگاه سرکار تا چه میزان دانشجویان مراکز شما در این نمایشگاه شرکت خواهید داد.؟

حتما هم از نظرات و ایده های ایشان بهره خواهیم برد و هم در تولید محتواها از همکاری ایشان استفاده می کنیم و هم در طول برگزاری نمایشگاه با ما همراهی خواهند کرد. 

 

از نظر شما لوازم و اقلام نمایشی حضور موفق یک مرکز آزفا در نمایشگاه بین المللی چیست؟

لوازم و اقلام نمایشی مناسب، متنوع،جذاب و دارای کارایی بالا برای حضور موفق در یک نمایشگاه بسیار مهم است. در همین راستا مرکز آزفای جامعه الزهرا برای نمایش محتواهای خود در نمایشگاه جاذبه‌های تحصیل در ایران، از مجموعه‌ای از مواد تبلیغاتی و آموزشی استفاده می کند که به شرح زیر است: طراحی بروشورهایی با اطلاعات دقیق و جذاب در مورد برنامه‌ها، دوره‌ها و فعالیت‌های مرکز به زبان‌های مختلف ایجاد کاتالوگ‌های جامع با تصاویر باکیفیت و توضیحات مفصل درباره تخصص‌ها و امکانات مرکز استفاده از بنرهای بزرگ و چشم‌گیر حاوی پیام‌های کلیدی و تصاویر نمادین تولید کلیپ‌های ویدئویی برای نمایش فعالیت‌ها، محیط آموزشی و فرهنگی مرکز نمایش عکس‌هایی از کلاس‌ها، مراسمات و فعالیت‌های مختلف برای نشان دادن جنبه‌های مختلف تجربه تحصیل در مرکز ارائه نمونه‌هایی از پایان‌نامه‌ها و مقالات تحقیقاتی و کتابهای نوشته شده توسط زبان آموزان در پایان دوره زبان آموزی یا پایان تحصیلات تکمیلی استفاده از فوم بردها و پوسترهای آموزشی برای ارائه اطلاعات به صورت گرافیکی و بصری.