آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ خبر : 1403/4/19

مصاحبه با ریاست مرکز آزفا دانشگاه علوم پزشکی



لطفا خودتان را مختصرا معرفی بفرمایید.

به نام خدا با عرض سلام و احترام خدمت شما و همکاران محترمتون من عنایت الله شعبانی هستم عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس کالج بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه زیر مجموعه از کالج بین الملل هست در این دانشگاه. در حال حاضر حدود ۱۶۰۰ دانشجوی بین الملل در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به تحصیل هستند این دانشجویان از ۵۲ کشور دنیا هستند و دوره آموزش زبان فارسی شون رو در کالج بین الملل. به صورت مشخص در کرسی آموزش زبان فارسی کالج بین‌الملل دانش علوم پزشکی تهران می‌گذراند در واقع در از لحاظ آماری اگر بخوام عرض بکنم در سال گذشته ۶۶ دوره آموزشی برای دانشجویان بین الملل برگزار شد و در سال ۱۴۰۱ ۷۷ دوره آموزشی برای دانشجوهای بین الملل برای آموزش زبان فارسی برگزار شد و آموزش زبان فارسی بخش جدی از آموزش های مدون دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

بفرمایید که مرکز آموزش زبان دانشگاه علوم پزشکی تهران برای تحقق مرجعیت زبان فارسی در دنیای علم و دانش همچنین افزایش کمی و کیفی جذب دانشجو چه نقشی برای خودش قائله و چه برنامه‌ای برای آینده داره برای تحقق این دو تا هدف؟

 یکی از اولین دانشگاه‌هایی که آموزش همزمان زبان فارسی و آموزش دوره آموزشی به زبان انگلیسی را شروع کرد دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که از ابتدای دهه ۹۰ شمسی ما این کار را انجام دادیم. در اون زمان با مخاطرات زیادی مواجه بودیم و کمی چالش برانگیز بود این موضوع چرا که نیازمند بهره بردن از اساتید مسلط به زبان بین المللی بودیم و از طرفی می‌بایست آموزش زبان فارسی را به صورت جدی برای دانشجوهایی که عمدتاً بعداً مواجهه با بیمار دارند و بالین بیمار خواهند رفت رو میبایست انجام میدادیم کار دشواری بود در ابتدا. الان بعد از ۱۴ سال به سایر دانشگاههای این اجازه داده شد که سایر دانشگاه‌ها بتونن آموزش همزمان زبان فارسی و دوره آموزشی را به زبان بین المللی انجام بدن این کار خیلی فواید داشت علیرغم مخاطرات و چالش‌هایی که در ابتدا داشت فواید زیادی داشت در مسیر توسعه بین الملل برای دانشگاه هم کمک کرد به جذب بیشتر دانشجوی بین الملل هم کمک کرد به توسعه بین الملل در بدنه هیئت علمی و کارکنان دانشگاه، دانشگاه ما به صورت مشخص برنامه آموزش زبان فارسی را و توسعه آموزش زبان فارسی رو در دوره‌های مدون درسی خودش گنجونده و از در واقع باید اشاره بکنم که حدود یک ماهی هست که آموزش زبان فارسی به عنوان دروس مدون واحد واحدی در قالب برنامه های آموزشی دانشجوها گنجونده شده. و از ترم آینده از نیم سال آینده ۱۴۰۳ مهرماه که دانشجوهای بین الملل می‌خوان درسشون رو شروع بکنند می‌بایست واحدهای مدون آموزش زبان فارسی را بگذرانند دیگه این دوره‌ها دوره‌های فوق برنامه نیست مثل سنوات قبل و الان دانشجویان می‌بایست واحد آموزشی زبان فارسی رو بگذرانند در سامانه آموزشی درس ها تعریف شده در ریز نمرات دانشجو این درس ها وارد شده و حالا دانشجویان این درس ها را جدی تر میگیرند و میدانند که ارزش نمره. درس زبان فارسی برابر است با ارزش سایر دروس و ساعت‌های صبح را آموزش می‌بینند و به تناسب توانش زبان فارسی خودشون می‌توانند واحدهای درسی رو بگیرند یا ممکنه اصلاً به اون سطح نرسیده باشند که واحدهای درسی دوره آموزشی خودشون رو بگیرند و می‌بایست صرفاً در یک نیمسال آموزش زبان فارسی را ببینند.

بسیار خوب لطفا بفرمایید که از نظر شما حضور در نمایشگاه های بین المللی و رویدادهای بین المللی برای مراکز آزفا چه آورده‌ای داره و اصلا چه لزومی داره که مرکز آزفا در یک چنین نمایشگاهی حضور پیدا بکند؟

ببینید آموزش زبان فارسی سال‌ها شاید کم توجهی بهش شده و می‌بایست که به نوعی در قالب بسته‌های تبلیغاتی بتونه خودش رو بیش از گذشته معرفی بکنه امروز در عصر حاضر زمینه های معرفی و زمینه های تبلیغاتی یکیش. حضور در نمایشگاهها هست این نمایشگاه‌ها البته حضوری و مجازی الان در حال برگزاری هستند الان دیگه امکانات گسترده است دانشگاه‌ها می‌توانند هم به صورت مجازی هم به صورت حضوری در این نمایشگاه‌ها شرکت بکنند و لازم هست که خودشون رو معرفی بکنند لازم هست که به مخاطب بین المللی امکانات داشته ها و فرصت‌های تحصیل رو معرفی بکنند و همینطور به گسترش زبان فارسی از یکی از ابزارهاش که شرکت در نمایشگاه ها هست کمک بکنند.

بفرمایید که به طور خاص در اولین نمایشگاه بین المللی جاذبه‌های تحصیل در ایران که در مهر ماه انشالله در مصلی امام خمینی برگزار خواهد شد شما برنامه‌تون برای شرکت تو این نمایشگاه چیه با چه میزانی از آمادگی شرکت خواهید کرد چه اقلامی را با خودتون در نمایشگاه خواهید آورد؟

این نمایشگاه خوب قرار بود سال گذشته برگزار بشه ما اون موقع جلساتش رو برگزار کردیم آمادگی رو از همون موقع کسب کردیم که بتونیم در این در واقع مراسمی که قرار هست برگزار بشه حضور پرقدرتی داشته باشیم. با همکاران در دانشگاه میزبان دانشگاه الزهرا جلساتی را برگزار کردیم و قرار است انشالله با دست پر در این نمایشگاه حاضر بشیم یک سری کتاب‌هایی رو که خود کالج بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با تمرکز بر آموزش زبان با مقاصد بالینی تهیه شده در اونجا به نمایش خواهیم گذاشت همینطور دوره‌هایی که. به صورت خاص برای آموزش زبان فارسی عمومی و همینطور آموزش زبان فارسی با اهداف ویژه به صورت خاص با اهداف علوم پزشکی برگزار میشه رو ما در اونجا معرفی خواهیم کرد و در اختیار متقاضیان و داوطلبان این دوره‌ها قرار خواهیم داد.

بسیار عالی آقای دکتر ممنون از اینکه زمان گذاشتید اگر نکته پایانی یا نکته مهمی در زمینه در واقع افزایش توانا مد نظرتون هست بشنویم به عنوان سوال آخر اگر احساس میکنید نکته باقی مانده که ضرورت داره بهش اشاره بکنید در زمینه.

 افزایش توان مراکز آزفا خصوصاً توان تبلیغاتیشون برای جذب بیشتر میشنویم از شما برای آموزش زبان فارسی برای ترویج و گسترش این زبان عزیز هر کاری انجام بشه کمه به نظر میاد تقریبا کارهایی که انجام شده در مقایسه با کارهایی که می‌توانسته انجام بشه و می‌تواند در آینده انجام بشه قابل اغماض هست و تقریباً هیچ کاری نکردیم از لحاظ تولید محتوا از لحاظ چاپ کتاب های که در رابطه با آموزش مهارت های فارسی آموزی میتوانند به نگارش در بیان. همینطور در رابطه با دوره‌های آموزشی که قابل ارائه هستند دوره‌های آموزشی حضوری دوره‌های آموزش مجازی بسته‌های آموزشی که می‌توانند تهیه بشن در این حوزه تربیت مدرسان مسلط به تدریس در حوزه آموزش زبان فارسی اینها چیزهایی است که واقعاً بسیار کم کار شده و می‌بایست بیش از گذشته دانشگاه ها و مراکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه ها به اونها بپردازیم امیدوارم. یک روزی شاهد باشیم که دوباره زبان عزیز فارسی بر قله علم و دانش بایسته و تبدیل بشه به زبان بین المللی به امید اون روز.