آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ خبر : 1403/5/7

مصاحبه رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه



 

  1. خودتان را معرفی کنید و مختصری در رابطه با دانشگاه رازی بفرمایید. 

محمد نبی احمدی هستم رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه.

دانشگاه رازی کرمانشاه قدیمی‌ترین دانشگاه غرب کشور است.  ۱۲ هزار دانشجو دارد ،۴۶۰ هیئت علمی، ۵۵۰ دانشجوی بین الملل از ۶ کشور جهان شامل: عراق، افغانستان، سوریه، پاکستان، نیجریه و کشور آلمان. 

دانشگاه رازی در رتبه بندی‌های بین‌المللی یک جایگاه ویژه‌ای را در سال‌های اخیر کسب کرده است به طور مثال در سال ۱۴۰۰ در ISC رتبه ۲۳ را کسب کردیم. در سال ۱۴۰۱، یارده پل صعود داشتیم و به رتبه ۱۲ رسیدیم همچنین در سال ۱۴۰۲ در در حالیکه دلهره داشتیم که بتوانی جایگاه قبلی خود را حفظ کنیم، بار دیگر ارتقا پیدا کردیم و اکنون در بین دانشگاه‌های جامعه کشور رتبه ۹ را داریم که این بسیار حائز اهمیت است. 

در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دیگر هم همینطور در رتبه‌بندی تایمز جایگاه مناسبی را داریم در شانگهای هم همینطور. در رتبه‌بندیWOSهم همینطور .

 

  1. به نظر شما بین المللی شدن یک دانشگاه به چه معناست؟

امروز ساحت علم گذشته از اینکه یک ساحت مقدس است به اشتراک گذاشتن آن فوق العاده مهم است یعنی اینکه انسان‌ها تلاش کنند راه‌های رفته را دوباره تکرار نکنند که آن حالت دو امدادی که یک دونده تلاش می‌کند تا پرچم را به دیگری بدهد در علم هم همینطور است. 

اگر امروز بخواهیم که پیشران علم در دنیا باشیم، اگر بخواهیم یافته‌های خود را به اشتراک بگذاریم، به ناچار از این حالتی که خدای ناکرده هر کشور مثل عنکبوت تاری را به دور خود بتند و خود را محصور و محدود کند قطعاً بدانید که از جامعه بین‌الملل و از یافته‌های جدید علمی و از آن چیزی که امروز از آن به عنوان لبه علم یاد می‌شود عقب خواهد ماند. دانشمندان در عرصه‌های مختلف در دنیا گام‌های موثری را برداشتند. 

ما علاوه بر اینکه بایستی در یک هماوردی بین‌المللی ورود پیدا بکنیم یعنی visibility و caitition خود را قوی کنیم. بایستی از یافته‌های دنیا هم استفاده بکنیم. این یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های بین المللی کردن علم است.  برای بین المللی کردن علم راه‌های مختلفی وجود دارد.

اگر یک مجله مشترک با دانشگاه‌های خارجی داشته باشیم، اگه یک درس مشترکی رو داشته باشید اگه سمینارهای مشترکی و یا مختلفی را داشته باشید

اگر آزمایشگاه‌های مشترکی داشته باشید و مهمتر از همه این‌ها و بالاترین مولفه این است که شما دانشجویان بین‌المللی را جذب کنید که مهمترین مولفه بین‌المللی کردن علم است ضمن اینکه دستاوردهای بسیار مهمی را خواهد داشت.

  1. نقش جذب در مرجعیت علمی چیست؟

به نظر من جذب بالاترین تاثیر را در مرجعیت علمی یک کشور دارد. 

عرایضم را با یک مثال خدمت حضرت عالی و بینندگان عزیز عرض می‌کنم. فرض کنیم که یک دانشجو کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه رازی گذرانده باشد. به یقین شما بدانید که این افراد به عنوان سفیران جمهوری اسلامی ایران در آن کشور همواره تلاش خواهند کرد که از کشور ما به نیکی یاد کنند و همواره تلاش خواهند کرد که امتیازهای ما را مطرح کنند و همواره تلاش خواهند کرد که پیشرفت‌های ما و مناظر دیدنی کشور ما را و جایگاه علمی کشور ما را در کشور خود تبلیغ کنند. چرا که می‌خواهند به دیگران بیان کنند که ما در یک کشور خوب تحصیل کرده‌ایم.البته ما باید تلاش کنیم که این تبلیغ آنها واقعی باشد. 

بنابراین هر کسی که در کشور جمهوری اسلامی ایران درس خواهد خواند تلاش خواهد کرد که یک مبلغ خوب در کشور خود باشد ضمن اینکه افرادی که در حال تحصیل هستند زمانی که به کشور خود باز می‌گردند قطعاً بدانید که در آینده پست‌های کلیدی را در آن کشور عهده‌دار خواهند بود. 

همین باعث خواهد شد که ضریب تاثیر و تعامل در  آن کشور بالا برود. 

اخیراً به ۵ الی ۶ مورد از دانشگاه‌های عراق سفر داشتیم. یکی از دانشگاه‌ها که مقصد سفر ما نیز نبود اما به محض اینکه متوجه شدند که ما به عراق رفته‌ایم تلاش کردند که یک بازدید از آن دانشگاه داشته باشیم. آن عزیزان مسئولین رده اول آن دانشگاه در عراق بودند و بسیار تلاش می‌کردند که از ما خوب پذیرایی کنند و از ما به نیکی یاد کنند.

جنبه دوم این است که زمانی که شما دانشجویانی را در ایران جذب می‌کنید راهی به جز این ندارد که در ابتدای راه مرکز زبان فارسی یا همان آزفا زبان فارسی را به دانشجویان آموزش دهد. 

هر چقدر بتوانید در بسط و گسترش زبان فارسی خود در آن کشور بیشتر تلاش کنید و آن را بیشتر بسط دهید قطعاً سیر مرجعیت علمی را باز کرده‌اید.

زمانی که این افراد در کشور ما درس می‌خوانند اگر ما یک خوش فکری داشته باشیم و یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم و تلاش کنیم که از توانایی‌های کشور ما خارج از دانشگاه مثال در صنایع سدسازی کارخانه‌ها در صنعت فولاد در صنعت خودرو و سایر موارد تلاش کنید که آنها بازدیدهای خوبی داشته باشند و توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران را به آنها نشان دهیم باعث معرفی شدن بهتر کشور عزیزمان به کشورهای این دانشجویان خواهد بود.

این همان نکته‌ای است که مقام معظم رهبری بسیار بر آن تاکید دارند بر این بست زبان فارسی به عنوان زبان زنده دنیا تاکید دارند.

این تعارف و غلو نیست که امروزه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک ضلع جدیدی از هندسه قدرت جهانی تعریف شده است.  ما در مباحث نظامی خدا را شکر جز چند کشور اول دنیا هستیم و باید تلاش کنیم که در علم هم همینطور باشیم. 

اگر بتوانیم در زمینه علمی هم که قدم‌های خوبی هم برداشتیم باید آن را کامل‌تر کنیم و به قله برسانیم زیرا اکنون به قله نرسیده‌ایم.اگر تلاش کنیم در مرجعیت علمی ما در دنیا تاثیر بسیار بسزایی خواهد داشت.

 

  1. آیا دانشگاه رازی راهبردهای معینی برای جذب دانشجویان بین‌الملل دارد؟ 

تلاش ما بر این است که راهبردهای مختلفی را در دستور کار قرار دهیم کما اینکه این کار را انجام داده‌ایم و انشالله بتوانیم این راهبردها را افزایش بدهیم.

یکی از راهبردهای خوبی که ما در دستور کار قرار داده‌ایم و تاثیرش را هم دیده‌ایم بحث این است که ما ۲۰ نفر اول از هر ملیتی که تا به حال در دانشگاه رازی تحصیل نکرده‌اند و اینکه بخواهند ورود پیدا کنند ما شهریه کامل را تخفیف خواهیم داد. این موضوع باعث شده است که در سال گذشته از سه ملیت جدید دانشجو داشته باشیم. 

راهبرد دوم این است که دانشجویان ممتاز از دانشگاه‌های برتر جهان که طبق رتبه‌بندی تایمز جز هزار دانشگاه برتر دنیا باشند را ما مجدداً ۵۰ درصد تخفیف یا تخفیف کامل خواهیم داد که این مورد نیز بسیار موثر است.

یکی دیگر از راهبردهایی که آن را مدنظر قرار دادیم این است که اساتید را در واقع به دانشگاه‌های دنیا معرفی کنیم.

همانطور که استحضار دارید تعداد قابل اعتنایی از اساتید ما دانشمندان یک درصد برتر جهان هستند و تعداد قریب به ۲۰ نفر از اساتید ما دانشمندان پراستناد ۲ درصد برتر کل جهان هستند.

یکی از کارهایی که ما در دستور کار قرار دادیم معرفی این دانشمندان به دنیا است. 

راهبرد دیگری که ما در دستور کار قرار داده‌ایم این است که ما تعداد واحدهای اساتید را برای دانشجویان خارجی برداشتیم یعنی مازاد بر سقف اساتید برای پرداخت حق الزحمه آنها قرار داده ایم.

راهبرد بعدی استفاده از رایزن‌های فرهنگی ما در کشورهای دیگر است. امروزه دیگر رایزن فرهنگی بایستی در تمامی مباحث سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و علمی ورود پیدا کند. رایزن‌های فرهنگی ما موظف هستند که توانایی دانشگاه‌های کشور را به دنیا معرفی کنند. این یکی از مباحثی است که ما با صورت ویژه باید آن را دنبال کنیم. 

عنایت داشته باشید که ما یک دورنمایی را تعریف کردیم که در سال ۱۴۰۷ بتوانیم  ۳۲۰ هزار نفر دانشجوی خارجی داشته باشیم که اگر بخواهیم آن را محقق کنیم بایستی راهبردها را به صورت ویژه تعریف کنیم تا بتوانیم در این قسمت موفق شویم. 

 

آخرین راهبردی که می‌خواهم به آن اشاره کنم استفاده از موسسات جذب دانشجویان بین‌الملل است. در سال گذشته و امسال قراردادهایی را تنظیم کردیم با موسسات جذب دانشجویان که آنها هم در این زمینه تلاش خوبی داشته باشند که بتوانیم انشالله به آن دورنمایی که عرض کردم یعنی همان جذب ۳۲۰ هزار دانشجو در سال ۱۴۰۷ برسیم.

  1. برنامه و بازاریابی دانشگاه رازی در حوزه جذب دانشجو چیست؟ 

برای بازاریابی جذب دانشجویان خارجی قدم‌های خاصی را برداشته یکی از آنها شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی جذب دانشجو است.

مدیر امور بین الملل در سال گذشته در نمایشگاه جذب دانشجویان بین‌الملل در سلیمانیای عراق یک حضور فعال و پررنگ داشتند که بسیار موثر است.

ارتباط با همان موسسات جذب دانشجو که در سوال قبل اشاره کردم هم بسیار موثر است.

سومین راهبرد ما در این زمینه تقویت و کیفیت تارنماهای دانشگاه رازی است. اکنون تارنمای دانشگاه رازی را به صورت سه زبانه یعنی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی با یک کیفیت بالا طراحی کرده‌ایم که قابل استفاده است. 

یکی دیگر از مباحث که بسیار اهمیت دارد و می‌تواند موثر باشد استفاده از سامانه جذب بین المللی دانشگاه رازی است که دانشجویان خارجی در سال دو بار می‌توانند ورود کنند. در این زمینه میز خدمت دانشگاه رازی بدون اغراق در کشور ویژه است کشور ویژه است.‌ 

دانشگاه رازی اولین دانشگاه بود که به پنجره هوشمند خدمات دولت متصل شد و ماموریت اتصال دیگر دانشگاه‌ها به دانشگاه رازی محول شد. 

دانشگاه رازه در کل کشور رتبه اول را کسب کرد و حتی در سطح جهان که ۴ دانشگاه از بین ۳۴۰ دانشگاه جهان معرفی شدند دانشگاه رازی جز یکی از چهار دانشگاه برتر در بحث wsis (جامعه اطلاعات جهانی) معرفی شد که دانشگاه رازی مورد تعریف و تمجید مقام عالی وزارت قرار گرفت. 

می‌خوام عرض کنم که سامانه جذب دانشگاه رازی از آن سامانه‌های بسیار فعال است. 

یکی دیگر از آن مباحث در این زمینه به عنوان راهبرد تعریف کرده‌ایم مشوق‌هایی است که  برای جذب دانشجویان قرار داده‌ایم.

  1. برای افزایش جذابیت تحصیل در ایران چه کارهایی باید انجام داد؟

این سوال دو جنبه دارد یکی اینکه جذابیت تحصیل به این معنا که دانشجویان را در یک تورهای گردشگری و مناطق دیدنی ایران را در استان‌های مختلف به دانشجویان نشان دهیم. 

دانشجویان بتوانند توانایی‌ها و پیشرفت‌ها و جاذبه‌های کشورمان را در بازه تحصیل خود ببینند و آنها را به عنوان یک توریست نگاه کنیم و قسمت دیگر این است که ما فرایند جذب این‌ها را تسهیل کنیم.

 مهمترین موضوع در این قسمت به روز کردن و کارآمد کردن فرایند جذب است. واقع این است که اکنون آمدن دانشجوی بین‌الملل به کشور ما برای تحصیل همراه است با یک مشکلات و یک تمهید مقدمات بسیار سخت است. ما هرچقدر بتوانیم این موانع را تسهیل کنیم فرایند جذب راحت‌تر خواهد شد.

به عنوان مثال یک دانشجوی خارجی نمی‌تواند به سرعت روادید تحصیلی دریافت کند که یک مشکل است به همین دلیل روادید گردشگری را دریافت می‌کند و در قالب آن دانشجو می‌شود. که باعث مشکلاتی است ممکن است در اواسط تحصیل یا در بین امتحان مجبور شود به کنسولگری مثلاً نجف، کربلا یا هر شهر دیگری مراجعه کند و روادید تحصیلی را دریافت کند. که این موارد ایجاد مشکل خواهد کرد که این موارد را می‌توان جزو موانع تحصیل عنوان کرد.

ما هر چقدر بتوانیم تسهیل کنیم و پیشران ایجاد کنیم در این موارد بهتر خواهد بود.

سه کشور در دنیا داریم که بالاترین نرخ جذب دانشجویان بین الملل را دارند. آمریکا کانادا و استرالیا.

در این کشورها بعد از اینکه یک دانشجو برای تحصیل به آنجا مراجعه می‌کنند ابتدای کار دانشجو تمام کارها را انجام خواهند داد.

باید یک مطالعه دقیق از کشورهای دنیا در ارتباط با تسهیل کار دانشجویان داشته باشیم. 

نکته قابل توجه دیگر اینکه ما نباید به صورت جزیره‌ای عمل کنیم یعنی باید ببینیم در فرایند جذب دانشجویان خارجی چه وزارتخانه‌هایی و چه ارگان‌هایی دخیل هستند. که این ارگان‌ها مباحث را یکدست کنند که گویی یکی ید واحده هستند برای ارتباط با این‌ها و در تسهیل کارها و روابط آنها همه باید به این مباحث توجه ویژه‌ای داشته باشیم. 

موضوع دیگر که ایجاد جذابیت خواهد کرد این است که ما ارتقاء آگاهی هم شهروندان و هم دانشگاه را که مؤلفه‌های مختلف دارد در تعامل با دانشجویان خارجی را داشته باشیم. 

گاهی اوقات به دلیل عدم اطلاع و آگاهی کارکنان ما احساس می‌کنند که این دانشجو اخلال ایجاد کرده است در فرایند تحصیل در دانشگاه رازی و باعث زحمت می‌شود. گاهی اوقات دانشجویان ما به دلیل اینکه ما جلسات توجیهی نگذاشته‌ایم و  نگفته‌ایم که ورود دانشجویان خارجی به دانشگاه ما چه اهمیت بسزایی دارد گاهی اوقات فکر می‌کنند که ورود آنها جنبه مالی داشته باشد. به صراحت و صداقت عرض می‌کنم که آخرین درجه اهمیت و آخرین مولفه بحث درآمد است.

اگر بدانیم که ورود یک دانشجو به یک دانشگاه در کشور ما چه خاصیت‌هایی دارد و چه امتیازهایی برای کشور دارد آن موقع هیچگاه یک تعامل نامناسب با دانشجو نخواهیم داشت.

به تعبیر یکی از مقامات وزارت کشور اگر دانشمندان یک کشور مرزهای یکدیگر را در نوردند هیچگاه پوتین‌های نظامیان از خط مرزی عبور نخواهد کرد.

  1. برای نمایش و معرفی جذابیت تحصیلی در ایران چه باید کرد؟ 

حضور پررنگ دانشگاه رازی در عرصه‌های بین‌المللی است. این حضور در سه سطح قابل تعریف است یکی فردی یکی دانشگاهی و دیگری در عرصه ملی است. 

در عرصه فردی اگر اعضای محترم هیئت علمی هر کدام بتوانند در سال یک سفر خارجی دانشگاهی داشته باشند یا بتوانند در یک رویداد بین‌المللی خارجی شرکت کنند یا اینکه بتوانند مقالات مشترک و مجلات و کارهای مشترک داشته باشند بسیار حائز اهمیت خواهد بود. 

ناگفته نماند که در این مورد مشکلات جدی را داریم یعنی یک هیئت علمی برای خارج شدن از کشور واقعاً هزینه سرسام آوری را بایستی متحمل شود که وظیفه دانشگاه است در اختیارش قرار دهد. اگر دانشگاه نتواند از نظر مالی آن را حمایت کند یک مشکل جدی است که در این صورت از هماوردی بین المللی عقب خواهیم ماند و برای اینکه بخواهیم علممان را به رخ بکشیم و کسب تجربه کنیم دچار مشکل خواهیم شد.

در سطح بعدی که سطح دانشگاهی هست باز اگر میزبانی بین­المللی داشته باشیم و اگر همایش‌های بین‌المللی حضوری را داشته باشیم موثر خواهد بود.

همه دستگاه­های ذیربط در سطح بین­المللی  باید تلاش کنند تا جذابیت تحصیل در ایران را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارند.

  1. نظر شما در مورد نمایشگاه بین المللی و جاذبه‌های تحصیل در ایران چیست؟ 

دو سال پیش یک نمایشگاه جذب دانشجویان بین‌الملل به عنوان اولین تجربه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد ضمن اینکه جای قدردانی دارد از سازمان امور دانشجویان که یک کار بزرگ بالغ بر ۲۰۰ غرفه در آن ایجاد کرده بود اما ضعف‌هایی هم در این زمینه وجود داشت که یکی از ضعف‌ها این بود که انتظاری که داشتیم بازدیدهای از جانب دانشجویان بین الملل که در ایران تحصیل می‌کردند به صورت گسترده و فعال رخ نداد اما از طرفی در یک سطح بالایی برگزار شد و وزیر آموزش عالی کشور عراق در آن همایش حضور پیدا کرد که جای تقدیر و تشکر دارد و باید تلاش شود که در دومین نمایشگاه جذب دانشجویان بین الملل که ۱۷ مهر ماه برگزار می‌شود انشالله بتوانند ضعف‌ها را پوشش دهند و نقاط قوت را تقویت کنند. 

لازم است که همه تلاشگران در این عرصه در بحث زیست بوم جذب دانشجویان خارجی اعم از سازمان امور دانشجویان دانشگاه‌ها مدیران امور بین‌الملل خود دانشجویان و وزارت امور خارجه یک حضور پررنگ داشته باشند. 

مشکل جدی که در کشور ما وجود دارد بحث فرار مغزها و مهاجرت است که باید در این زمینه فعال عمل کنیم و منفعل نباشیم.

برای دانش­آموزان و دانشجویان خود تبیین کنیم که تحصیل در ایران از چه امتیازهایی و از چه ویژگی‌های خاصی برخوردار است. 

در همین نمایشگاه‌ها می‌توانیم موارد را به دانش آموزان و دانشجویان خود تبیین کنیم.

 

  1. نقش دانشگاه رازی در افزایش جذابیت نمایشگاه چیست و آیا برنامه‌ای را به عنوان پیش­رویداد قبل از برگزاری نمایشگاه با هماهنگی سازمان امور دانشجویان دارید؟ 

دو کار را برای نمایشگاه در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

یکی اینکه توانایی‌های دانشگاه را از این لحاظ که به عنوان مثال امتیاز رسمی مرکز آزفا برخوردار شدیم همچنین کنسولگری را در دانشگاه ایجاد کرده‌ایم شاخصه‌های مهمی که در دانشگاه وجود دارد ضمن اینکه آنها را به نمایش بگذاریم دو کار دیگر را در دستور کار قرار داده‌ایم یکی اینکه به اطلاع همتایان خود چه در داخل و در چه در خارج، چه در مجموعه کرمانشاه و چه در خارج از کشور اطلاع رسانی خواهیم کرد. 

نکته دومی که انشالله در شهریور ماه یک پیش رویداد را در این ارتباط در دانشگاه رازی با همکاری سازمان امور دانشجویان برقرار خواهیم کرد که با آمادگی بهتری و توانایی بیشتری در نمایشگاه حضور داشته باشیم. 

 

  1. برنامه شما برای مشارکت و حضور فعال دانشگاه رازی در این نمایشگاه چیست؟

سال گذشته هم مرکز آزفا و هم کنسولگری از مدیریت امور بین‌الملل دانشگاه رازی برتر شناخته شدند که حکایت از توانایی دانشگاه رازی در این زمینه دارد. 

با توجه به توان خوبی که در امور بین‌الملل دانشگاه داریم امید داریم که در این نمایشگاه خوش بدرخشیم و از دیگر معاونت‌ها هم کمک خواستیم که ما را در این زمینه یاری کنند.

چند نکته حائز اهمیت است یکی اینکه یک قدمت تاریخی ویژه در کرمانشاه داریم یکی اینکه ما جاذبه‌های گردشگری ویژه‌ای در کرمانشاه داریم که تلاش می‌کنیم این‌ها را در نمایشگاه به منصه ظهور برسانیم.

اگر سازمان امور دانشجویان محبتی داشته باشند که یک جای مناسبی را به ما بدهند و هم یک فضای گسترده‌تری را نسبت به دیگر غرفه‌ها به ما اختصاص دهند ما تلاش خواهیم کرد که متناسب با آن یک برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم که بتوانیم همه این‌ها را به نمایش بگذاریم. 

البته یک مورد را در دستور کار قرار داده‌ایم و آن این است که چند اتوبوس از اعضای محترم هیئت علمی که در عرصه بین‌الملل فعال هستند و همچنین دانشجویان خود دانشگاه رازی و دانشجویان خارجی که در دانشگاه رازی تحصیل می‌کنند برای بازدید به نمایشگاه بفرستیم که هم جاهای مختلف را ببینند و هم کمکی کرده باشیم به سازمان امور دانشجویان در عرصه بین المللی سازی.

  1. پیشنهادات و ایده‌های شما برای افزایش تاثیرگذاری  دستاوردهای نمایشگاه چیست؟ 

سازمان امور دانشجویان و در راس آن آقای دکتر داداش­پور که ماشاالله آنقدر ایده دارند و آنقدر فکر و اندیشه بلندی پشت قضیه دارند که نیاز به پیشنهاد ما نخواهد بود اما چون بحث جاذبه‌های تحصیل در ایران است انتظار داریم یک دعوت گسترده و عام از سفرای همه کشورها بلااستثنا و از رایزن‌های فرهنگی همه کشورها شود. کسانی که در ارتباط با اتباع خارجه در ایران فعالیت می‌کنند. خود وزارت امور خارجه به خصوص معاونت امور بین‌الملل و افرادی که در بحث ارتباط گیری وزارت امور خارجه در واقع تلاش می‌کنند همه این‌ها اگر دعوت خوبی شوند به این نمایشگاه از طرفی از دانشجویان خارجی با ذکر دعوت گسترده‌تری شود و در کنار این‌ها در سالن اجتماعات یک وقت خاص اختصاص دهند به بیان مشکلات. 

فرصت خوبی باشد که مشکلاتی که دانشجویان خارجی دارند و یا دستگاه‌های ذی‌ربط در ارتباط با جذب دانشجویان خارجی به نظر می‌تواند موثر باشد.