آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ خبر : 1403/4/19

رئیس مرکز آزفا دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)



 

  1. نقش جذب دانشجوی بین المللی در تبدیل زبان فارسی به زبان مرجع علم چیست؟ 

دانشگاه خاستگاه و شاخص‎ترین مرکز دانش و فنّاوری است. در تمامی کشورهای توسعه‎یافتۀ دنیا، دانشگاه‎ها گرانیگاه دانش و فنّاوری شناخته می شوند. در ایران نیز چنین است. از این رو، اگر قرار بر این باشد که زبان فارسی به زبان علم تبدیل شود، نخست باید تولید دانش در تراز جهانی توسط پژوهشگران ایرانی صورت بگیرد و جامۀ زبانیِ فارسی بر تن کند. سپس، دانشجویان و جویندگان دانش جذب شوند و انتقال دانش به زبان فارسی صورت بگیرد که مراکز آزفا عهده دار این مسئولیت خطیر خواهند بود. یک نمونۀ مصداقی را عرض می کنم. «گوته» ادیب برجستۀ آلمانی است و در آلمان و ادبیات اروپا چهرۀ بسیار شناخته‎شده‎ای است. اکنون در آلمان «بنیاد گوته» وجود دارد و یکی از معتبرترین جوایز ادبی در آلمان، به جایزه ملی گوته اختصاص دارد. گوته، شیفتۀ تفکرات و نگرش های حافظ می شود و چنان تحت تأثیر اندیشه های او قرار می گیرد که مصمم می شود زبان و خط فارسی را بیاموزد. بعدها گوته حافظ را به جهانیان می شناساند. این یعنی تأثیر اندیشه در توسعه زبان فارسی و تبدیل آن به زبان مرجع علم.        

  1. آیا مرکز دانشگاه شما راهبردهای معینی در گسترش زبان فارسی و جذب دانشجو دارد؟

موضوع جذب دانشجوی بین‎الملل از بحث اموزش زبان فارسی جداست و هریک تابع مقتضیات خاصّ خود است. دانشگاه بین‎المللی امام رضا (ع) در زمینۀ جذب دانشجویان غیرایرانی با ملیّت‎های متفاوت، عزم جدی دارد و با توجه به برخورداری از ظرفیت‎های بالقوۀ موجود، گام‎های مؤثری در این زمینه برداشته است و موفقیت‎های چشمگیری در گذشته داشته است. 

در بحث گسترش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) جزء پانزده دانشگاه پیشرو در آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرفارسی زبان در پنج سال گذشته بوده است. این مرکز فعالیت‎های اولیۀ خود را در زمینۀ راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی از سال 1396 آغاز کرده و در سال 1398 موفق به دریافت مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردیده است. مرکز زبان فارسی دانشگاه شعاع عملکردی خود را بر اساس آیین نامۀ اجرایی مصوّب هیأت رئیسۀ دانشگاه بسط داده و در حال حاضر از ظرفیت های مطلوبی برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی و گسترش آن برخوردار است.    

  1. برای افزایش جذابیت تحصیل در ایران چه باید کرد؟ 

به گمان من، سازمان امور دانشجویان وزارت علوم باید در گام نخست، مدل یک دانشگاه بین المللی استاندارد را در ایران معرفی کند و به سایر دانشگاه‎ها در راستای تبدیل شدن به دانشگاه بین المللی در تمامی ابعاد و به مفهوم واقعی، کمک کند. بسیاری از دانشگاه های ایران فاقد زیرساخت‎ها و ظرفیت های حداقلی یک دانشگاه بین المللی هستند. تا زمانی هم که دانشگاه‎ها درک درستی از مفهوم بین‎ا‎لمللی شدن نداشته باشند، نمی توانند در زمینۀ جذب دانشجوی بین المللی موفق باشند. جذابیت تحصیل در ایران زمانی افزایش می یابد که یک دانشجوی بین‎المللی از هر لحاظ در زمان تحصیل در ایران احساس امنیت و آسایش کند و از تحصیل در ایران لذت ببرد. اگر دانشگاه‎ها بی آنکه شرایط حداقلی را مهیا کنند، اقدام به جذب دانشجوی بین المللی کنند، تلاش‎ها نتیجه ای نخواهد داشت و مقصود حاصل نخواهد شد.    

 

  1.  نقش نمایشگاه در گسترش زبان فارسی و تحقق مرجعیت زبان فارسی چیست؟ 

نمایشگاه‎های بین‎المللی می‎توانند در گسترش زبان فارسی مؤثر باشند. زبان فارسی به سبب برخوردار بودن از پشتوانۀ قویِ ادبی و زیبایی‎های آوایی و موسیقیایی، ظرفیت توسعۀ زیادی دارد. نمایشگاه، اگر به مکانی برای گفتگو، رایزنی، تعامل و هم‎افزایی مبدل شود و نگاه تجاری و اقتصادی بر آن غالب نشود، می تواند فرصت‎های مناسبی را برای این مهم فراهم آورد.     

  1.  نظر شما در مورد نمایشگاه بین المللی جاذبه های تحصیل چیست؟ 

رخداد پسندیده‎ای است و اگر خوب برگزار شود، می تواند فرصت  ایجاد کند. مهم، کیفیت برگزاری نمایشگاه است و اینکه تا چه اندازه بتوانیم  نمایندگان  دانشگاه ها و مراکز علمی کشورهای دیگر را برای حضور در آن مجاب کنیم. نمایشگاه تنها مکان بازدید شخصیت های سیاسی و فرهنگی کشورها نیست، بلکه باید مدیران و مجریان بنگاه ها و آژانس های اعزام دانشجو در کشورهای مختلف، در آن امکان حضور بیابند. از سوی دیگر، آمادگی کامل دانشگاه های کشور است که باید با ارتباط گیری های مؤثر و نمایش جذابیت های خاص خود، بتوانند تصویر مناسب و قابل اعتمادی را از خود در ذهن نمایندگان سایر کشورها بر جای بگذراند.     

  1.  نقش مرکز شما در برگزاری و افزایش جذابیت نمایشگاه چیست؟ 

دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) تلاش می کند در کنار سایر دانشگاه‎های کشور، در نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران حضور برجسته و مؤثری داشته باشد و از ظرفیت ها و فرصت های موجود در آن، در تعامل و هم افزایی با سایر دانشگاه های کشور، بهرۀ حداکثری ببرد.

 

  1.  تا چه میزان دانشجویان مراکز شما در این نمایشگاه شرکت خواهید داد؟

با توجه به بُعد مسافت مشهد تا تهران، اعزام شمار زیاد دانشجویان امکان پذیر نیست. در عین حال، تلاش خواهیم کرد از حضور دانشجویان بین المللی دانشگاه در نمایشگاه سهمی داشته باشیم.   

  1.  لوازم و اقلام نمایشی حضور موفق یک مرکز آزفا در نمایشگاه بین المللی چیست؟

با توجه به حضور بازدیدکنندگان غیرایرانی از نمایشگاه، نحوۀ آذین بندی و دکوراسیون و شکل طراحی و چیدمان غرفه ها اهمیت زیادی دارد. دیگر، مواد چندرسانه ای به زبان های مختلف ـ با محوریت انگلیسی و عربی ـ  و استفاده از غرفه داران مسلط به زبان های انگلیسی و عربی است تا بتوانند ارتباط گیری مؤثری با بازدیدکنندگان داشته باشند. عرصۀ محصولات متنی، گرافیکی و بصری با هدف معرفی دانشگاه ها و جذابیت ها و امتیازهای خاص آن‎ها نیز اهمیت دارد.