1-نقش جذب دانشجوی بین المللی در تبدیل زبان فارسی به زبان مرجع علم چیست؟
دانشجویان غیر فارسیزبان پس از آموزش زبان فارسی و تحصیل در رشتههای مورد نیاز کشورشان یا رشتههایی که مورد علاقۀ شخصی خودشان است، عملاً برای روزآمد کردن دانش خود و چاپ مقاله مجبور خواهند بود که از یک سو با دانشگاهی که محل تحصیلشان بوده و استادانی که آموزشهای خود را از آنان دریافت کردهاند، ارتباط داشته باشند و از سوی دیگر این امکان وجود دارد که مطالب علمی رشتۀ تحصیلیشان را به زبان فارسی مطالعه کنند. طبیعتاً زیبایی و غنای زبان فارسی آنان را جذب خود خواهد کرد. اما باید توجه داشت که شرط اصلی مرجعیت در علم، تولید محتوای علمی کاربردی در قالب کتاب و مقاله به زبان فارسی باشد. همچنین زمانی زبان فارسی به زبان مرجع علمی تبدیل خواهد شد که دانشجویان بینالملل احساس کنند تمام دانش مورد نیازشان را به شکل کامل و کافی و با صرف هزینههای معقول در دانشگاههای ایران میتوانند فرابگیرند. در این صورت خود آنان مشوّق دیگر هموطنانشان برای تحصیل در ایران، آموزش زبان فارسی و خواندن آثار علمی غنی و کتابها و مقالات به زبان فارسی خواهند شد و به این طریق در یک فرایند ترکیبی زبان فارسی و دانشجویان خارجی آشنا به زبان فارسی در ترویج زبان و تبدیل آن به یک مرجع علمی معتبر سهیم خواهند شد.
2-آیا مرکز دانشگاه شما راهبردهای معینی در گسترش زبان فارسی و جذب دانشجو دارد؟
طبیعتا پاسخ به این پرسش مثبت است. اصولا بدون برنامۀ راهبردی هر نوع فعالیتی ناتمام خواهد بود. دانشگاه شهید باهنر کرمان با تشکیل دورههای آموزشی که در ذیل ذکر میشود، به داوطلبان تحصیل در رشتههای مختلف، در ابتدا مهارتهای 4 گانۀ زبانآموزی را آموزش میدهد و سپس با تشکیل کلاسهای مخصوص و صرف وقت بیشتر برای دانشجویان خارجی و حمایت مادی و معنوی از استادانی که تمایل به کار با این دانشجویان را دارند و وقت زیادی برای آموزششان صرف میکنند، تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا دانشآموختۀ این دانشگاه را به گونهای آموزش دهد که بتواند بلافاصله جذب بازار کار کشورش شود و در حل مشکلات سرزمینش مفید واقع شود. این بهترین و والاترین برنامۀ راهبردی دانشگاه شهید باهنر است و برای رسیدن به این امر ابتدا زبان فارسی به صورت حضوری و مجازی طبق برنامۀ زیر به دانشجویان ارائه میشود:
1-دورۀ مقدماتی:
در این دوره مطالب زیر با متد مکالمهمحورِ کاربردی به داوطلبان آموزش داده میشود:
اصول پایه و اولیۀ زبان فارسی
آموزش الفبای فارسی
آموزش شیوۀ تلفظ کلمات و جملات در زبان فارسی
شیوههای ساخت کلمه، ساختارهای پرکاربرد جملات متداول برای برقراری ارتباط با دیگران
آشنایی با انواع جملات
خواندن شعر و متون داستانی ساده
در پایان این دوره زبانآموز قادر خواهد بود مهارتهای 4 گانۀ گفتن، شنیدن، خواندن و درک مطلب را به خوبی فراگرفته و آمادۀ ورود در دورۀ تکمیلی شود. طول دوره: حدود 100 ساعت است.
2-دورۀ متوسطه:
در این دوره مطالب زیر با بهرهگیری از دو متد مکالمهمحور و متنمحور کاربردی به داوطلبان آموزش داده میشود:
آموزش تکمیلی چهار مهارت اصلی زبانآموزی همراه با موضوعات فرهنگی
آموزش نقشها، کاربردها و موقعیتهای پر کاربرد زبانی
ارائۀ الگوهای پربسامد زبانی در بافتهای طبیعی
آموزش همزمان فارسی گفتاری و نوشتاری
گسترش دامنۀ واژگانی فارسیآموزان
افزایش سرعت خواندن و نوشتن
مباحث تکمیلی دستور زبان
خواندن متون ادبی ساده بدون کمک دیگران
طول دوره: حدود 100 ساعت پیشبینی شده است.
3- دورۀ پیشرفته:
در این دوره مطالب زیر با بهرهگیری از 3 متد مکالمهمحور، متنمحور و مشارکتی به صورت کاربردی به داوطلبان آموزش داده میشود:
تسلط در مهارتهای گفتاری، شنیداری، نوشتاری و درک مطلب
تسلط در خواندن متون ادبی و رسمی فارسی
توانایی برای نوشتن مطالب مورد نیاز
آموزش دستور زبان فارسی
و به طور کلی تکمیل تمام مهارتهای مورد نیاز
طول دوره: حدود 120 ساعت است.
3- برای افزایش جذابیت تحصیل در ایران چه باید کرد؟
در این زمینه چند راهکار اصلی وجود دارد که فهرستوار به قرار زیر خدمتتان ارائه میشود:
الف: تجهیز زیرساختهای رفاهی مورد نیاز برای دانشجویان، شامل خوابگاه مناسب، غذاخوری مجهز و سالم
ب: در نظر گرفتن امکانات ورزشی مناسب از قبیل استخر، سالنهای ورزشی، برنامههای کوهنوردی، طبیعتگردی، پیادهروی و ...
ج-اجرای برنامههای فرهنگی بین ایران و کشورهایی که دانشجویان آنها در دانشگاه ما مشغول تحصیل هستند.
د-ارائۀ دقیق و کاربردی علوم و دانشهای مورد نیازشان.
هـ-تجهیز کارگاهها، آزمایشگاهها و مراکز تحقیقاتی
و: ارائۀ مشاورۀ دائمی علمی، فرهنگی و زبانی به غیر فارسیزبانان
ز: ایجاد ارتباط بین آنها و دانشجویان ایرانی، از این طریق هر دو گروه از یکدیگر مطالب بسیاری خواهند آموخت
ح:سفرهای درونشهری، استانی و کشوری به منظور آشناسازی آنان با تمدن ایران و دیدنیهای آن و رفتن به اماکن زیارتی
ط: برگزاری جلسات مناظره، بحث و تبادل نظر، گفتگو، ارائۀ مقالات علمی، بیان خاطرات، فیلم و نقد فیلم و ...
ی: در یک کلام باید آنها را واقعا دوست بداریم و تصور کنیم که فرزندان خود ما هستند که در غربت به سر میبرند و کاری کنیم که آنها نیز ما را با تمام وجود دوست بدارند. اگر این دوستی دو جانبه به وجود بیاید، جاذبههای دیگر خود به خود ایجاد خواهد شد.
4- نقش نمایشگاه در گسترش زبان فارسی و تحقق مرجعیت زبان فارسی چیست؟
موفقیت نمایشگاه میتواند در گسترش زبان فارسی موثر باشد. در این زمینه باید توجه داشت که اولاً نمایشگاه یک طرفه نباشد، بلکه علاوه بر آنچه از جانب ما ارائه میشود، امکان به نمایش گذاشتن داشتههای آنان نیز فراهم شود. ثانیاً با نیازسنجی آنها توأم باشد، نه این که تصور کنیم هرچه برای ما جالب است، لزوماً باید برای آنها نیز جالب باشد. ثالثاً نمایشگاه تنوع، زیبایی و چیدمان مناسب داشته باشد و سرانجام این که در شکلبندی و ساختاردهی به نمایشگاه حتما از متخصصان رشتههای هنر استفاده شود. در بسیاری از مواقع بد نشان دادن موضوعات عالی در نمایشگاهها، به جای این که مفید باشد، خسته کننده و نفرتآور خواهد شد. البته بر تمام این مطالب باید اضافه کرد که هر نمایشگاه به مسئولانی خوشرو، صبور، مهربان و دانا به حوزۀ کاری خویش نیاز دارد.
5- نظر شما در مورد نمایشگاه بین المللی جاذبه های تحصیل چیست؟
برگزاری یک نمایشگاه خوب در کنار سایر اقدامات میتواند کمک شایانی در جذب دانشجو داشته باشد. در این زمینه حتماً باید از تجربۀ دانشگاههای بزرگ ملی و جهانی استفاده نمود. خوب است هر دانشگاه نمایشگاهها و تور مجازی قوی هم داشته باشد و قبل از پذیرش دانشجو از آنها بخواهد که به این نمایشگاه و تور مجازی و اختصاصی هر دانشگاه مراجعه کند.
6- نقش مرکز شما در برگزاری و افزایش جذابیت نمایشگاه چیست؟
ما میتوانیم حاصل کار دانشآموختگان خود را که به شکل پایاننامه، رساله، کتاب، مقاله، محصولات فرهنگی، صنعتی و کشاورزی توسط دانشجویان خارجی تهیه شده، در زمانهای برپایی نمایشگاه در اختیار مسئولان نمایشگاه قرار دهیم. همچنین با دانشجویان خارجی گفتگو کنیم، پیامهای مناسبتی مثل اعیاد ملی و مذهبی، نظرشان دربارۀ تحصیل در ایران، معرفی ایران و جاذبههای آن، معرفی رشته و دانشگاه محل تحصیلشان را ضبط و در فضاهای پیشبینی شده در نمایشگاه پخش شود. امیدواریم با غرفه آرایی مناسب به نوبه خود در جذب دانشجو موثر واقع شویم.
7- تا چه میزان دانشجویان مراکز شما در این نمایشگاه شرکت خواهید داد.؟
بسته به میزان جاذبۀ نمایشگاه و میزان مشارکت دادن آنها خواهد داشت. اگر نمایشگاه جذابیت داشته باشد و دانشجویان خود را سهیم در آن بیابند و بتوانند توانایی خود و جذابیتهای سرزمینشان را در آن ارائه کنند، قطعا مشارکت بالا خواهند داشت، ولی اگر یک طرفه، بدون جذابیت، غیر هنری، شعاری و تبلیغی باشد، مشارکت پایین خواهد بود و بهتر است اصلاً از فکر برگزاری چنین نمایشگاهی صرف نظر شود.
8- لوازم و اقلام نمایشی حضور موفق یک مرکز آزفا در نمایشگاه بین المللی چیست؟
کتابها و آثار آموزشی
فیلمها و کلیپهای آموزشی
نمایش برخی از کلاسهای موفق به صورت مجازی
مصاحبههای با دانشجویان
عکسهای مناسب از دانشگاه، کلاسها و دانشجویان
آثار فرهنگی مثل نمایشنامهها، فیلمها، دلنوشتهها
مقالات، پایان نامهها و رسالههای دانشجویان
پوسترهای هنری از جاذبههای گردشگری، فرهنگی و طبیعی ایران
معرفی هنرهای ایرانی مثل موسیقی، فرش، خط، نقاشی، معماری، منبتکاری، کتابآرایی، هنرهای دستی و ...
و بهتر است از نظر متخصصان امور برپایی نمایشگاهها استفاده کنید.