آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ خبر : 1403/4/31

مصاحبه با رئیس دانشگاه صنعتی قم



بفرماید  نظرتان درباره  مفهوم بین المللی شدن دانشگاه  چیست؟ 

طبیعتاً هدف ما از بین المللی شدن تلفیق ابعاد بین‌المللی، بین‌فرهنگی و جهانی در مأموریت‌ها، کارکردهای دانشگاه است و در این میان نخبگان در داخل و خارج کشور با هم آشنا شده و تبادلات علمی صورت گرفته و زمینه ساز گسترش علمی و گفتمان سازی فرهنگی بین جوامع مختلف می شود.

نظر جنابعالی در باره نقش جذب در مرجعیت علمی چیست؟

 از آنجایی که سرمایه گذاری در آموزش عالی قدرت نرم کشور را ارتقا می دهد،  جذب دانشجویان نخبه بین الملل  و ارتباطات موثر علمی با سایر کشورها می تواند تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی خودباور و کارآفرین ، ایجاد شبکه علمی هم افزای ملی و فراملی را به ارمغان آورد. توجه داشته باشید بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ما موظف هستیم نسبت به مرجعیت علمی کشور در جهت تمدن سازی اسلامی اقدام نماییم. 

بفرمایید سیاست و راهبردهای جذب دانشجویان بین المللی چه تاثیری در تحقق مرجعیت و بین المللی شدن دانشگاه دارد؟ 

حضور اساتید و دانشجویان بین المللی در دانشگاه ها در برند سازی آن نقش تاثیرگزاری دارد. علاوه برآن دانشجویان بین الملل علاوه بر اینکه از لحاظ علمی دانشگاه  را مطرح می کنند ، از لحاظ فرهنگی نیز می توانند سفیران فرهنگی ما در دنیا باشند. توجه نمایید شهر مقدس قم خواستگاه جهانی فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت و پایگاه فرهنگی جهان اسلام محسوب می شود و برای تمدن سازی اسلامی نقش ویژه ای دارد.

سوال بعد این است که آیا دانشگاه شما راهبردهای معینی در جذب دانشجو دارد؟

سیاست گزاری و تصمیم گیری های کلان مرتبط با امور بین الملل نظیر مسأله جذب دانشجو، در شورایی راهبردی تحت عنوان شورای بین الملل در دانشگاه صنعتی قم صورت میگیرد. موضوعات مصوب شده مرتبط با جذب دانشجو در شورای بین الملل توسط واحد امور بین الملل و یا دفتر همکاری های بین المللی به فراخور پیگیری می شود. فرآیند تبلیغ و بازاریابی نیز از طرق مختلف نظیر نشست های مشترک با کاردار فرهنگی سفارتخانه ها، مسئولین آموزش عالی و روسای سایر دانشگاهها، مکاتبه و نامه نگاری با سفارتخانه ها و دانشگاههای دیگر کشورها، تبلیغات در فضای مجازی، همکاری با شرکت های جذب دانشجویان بین المللی و سایر روشهای مرتبط صورت میگیرد. یکی از رویکرد موثر ما در جذب بین المللی، این است که با ارایه خدمات آموزشی و رفاهی مطلوب به دانشجویان بین المللی که سرمایه های عظیم فرهنگی ما هستند سعی میکنیم از آنها به عنوان مبلغان ظرفیتهای خود در دیگر کشورها و جوامع استفاده کنیم.

بفرمایید برنامه و بازاریابی دانشگاه شما در جذب دانشجو چیست؟ 

نشست های مشترک با کاردار فرهنگی و مسئولین سفارتخانه ها و مسئولین آموزش عالی و روسای دانشگاههای بین المللی، مکاتبه و نامه نگاری با سفارتخانه ها و دانشگاههای دیگر کشورها، تبلیغات محیطی و تبلیغات در فضای مجازی، همکاری با شرکت های جذب دانشجویان بین المللی و سایر روشهای مرتبط نظیر استفاده از ظرفیت مثبت تبلیغات چهره به چهره توسط دانشجویان و درس آموخته ها بین المللی دانشگاه، بورسیه نمودن دانشجویان نخبه و مستعد، ارایه تخفیف های ویژه برای ثبت نام در هر دوره

بفرمایید برای افزایش جذابیت تحصیل در ایران چه باید کرد؟

استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی در راستای جهاد تببین، تنوع بخشی به تبلیغات، مطرح کردن پیشرفت های علمی دانشگاه های ایران در جوامع بین الملل، استفاده از تجربیات دانشگاه ها و موسسات موفق بین المللی در زمینه جذب دانشجو، استفاده از ظرفیت تبلیغی دانشجویان و یا درس آموخته های بین المللی دانشگاه 

برای نمایش و معرفی مزیت ها و جذابیت تحصیل در ایران چه باید کرد؟

استفاده حداکثری از فضای مجازی، بیان تجریبات دانشجویان بین المللی از مزایای تحصیل در ایران، معرفی دانشجویان برتر بین الملل و بیان امتیازات مثبتی که دانشگاه ها برای آنها در نظر گرفته است.

 نظر شما در مورد نمایشگاه بین المللی جاذبه های تحصیل در ایران چیست؟

نمایشگاهی بسیار موثر در خصوص نمایش و آشنایی ظرفیت های بین الملل دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور است. بدون تردید برگزاری نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران  موجب میشود که جذب دانشجویان بین الملل موفق تر ، سریع تر و کم هزینه تر صورت گیرد.

نقش دانشگاه شما در افزایش جذابیت نمایشگاه چیست و آیا شما برنامه ای به عنوان پیش رویداد به مناسبت نمایشگاه و با همکاری سازمان امور دانشجویان دارید؟

دانشگاه صنعتی قم با نشان دادن امکانات و ظرفیت های علمی و پژوهشی و موفقیت های کسب شده در این دانشگاه در قالب کلیپ ، اینفو گرافی و کتابچه گزارش عملکرد قصد دارد وارد این نمایشگاه شده و به برگزاری هر چه بهتر این رویداد ارزشمند علمی و فرهنگی کمک کند.

جنابعالی تا چه میزان دانشجویان دانشگاه را در این نمایشگاه شرکت خواهید داد؟

جهت تاثیر گزاری هر چه بیشتر این نمایشگاه قصد داریم در غرفه دانشگاه از دانشجویان بین‌المللی برای معرفی ظرفیتهای دانشگاه و تبلیغ کمک بگیریم و مسئولین دانشگاه نقش نظارتی در این رویداد داشته باشند. مصاحبه ها و گفت و گوهای زنده با دانشجویان بین الملل و پخش آن در غرفه دانشگاه نیز جذاب است و دنبال خواهد شد.

پیشنهادات و ایده های شما برای افزایش تاثیرگزاری و دستاوردهای نمایشگاه؟

بهتر است در این نمایشگاه ظرفیت های علمی، پژوهشی و حتی فرهنگی دانشگاه ها به خوبی بیان شود. مسئولین ازشد دانشگاه بهتر است در زمان برگزاری نمایشگاه با زمانبندی مشخصی حضور داشته باشند و بازدیدکنندگان بصورت رو در رو سوالات و دغدغه هایشان را با ایشان مطرح کنند. همچنین معرفی دانشجویان موفق بین الملل که بعد از تحصیل در ایران موقعیت مناسب کاری ،مالی و...  در ایران و یا خارج از ایران پیدا کرده اند میتواند اقدام موثری باشد.