آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ خبر : 1403/4/27

مصاحبه رییس مرکز آزفا دانشگاه امیرکبیر



لطفا ابتدا معرفی بفرمایید.

بسم اهلل الرحمن الرحیم ؛ احمد پورقاسم هستم، رئیس مرکز آزفا دانشگاه صنعتی امیرکبیر 

یک توضیحی در مورد مرکز آزفا میفرمایید، مرکز آزفا دقیقا چه کاری انجام میدهد؟

مرکز آزفا در حقیقت مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان است که تلاش میکند زبان فارسی را با شیوه های نوین به افرادی که زبان فارسی را اصلا بلد نیستند آموزش دهد.

شما برای تبدیل کردن زبان فارسی به زبان مرجعیت علمی چه نقشی برای خودتان قائل هستید؟

خب ما برای اینکه یک زبان به زبان مرجع تبدیل شود چند راه حل می توانیم در نظر بگیریم، یکی از آن راه ها این است که تعداد صحبت کنندهگان به آن زبان افزایش پیدا بکند. این راه حل اگرچه راه حل بسیار خوبی است اما راه حل بلند مدت است، که الزم است در طول ۵۰ سال ۱۰۰ سال کار بشود تا آرام آرام تعداد صحبت کنندگان آن زبان زیاد شود. اما یک راه میان مدت که یک مقدار کوتاه تر از راه بلند مدت هست نیز وجود دارد. راه حل میان مدت این است که ما صحبت کنندگانی را به زبان فارسی اضافه کنیم که نقش استراتژیک در گسترش زبان فارسی دارند. نقشی استراتژیک دارند به چه معناست؟ یعنی گروهی را تلاش کنیم تا زبان فارسی را بیاموزند که این گروه در علم و تولید علم فعالیت می کنند، یعنی در سیاست فعالیت می کنند، یعنی در قانون گذاری فعالیت می کنند، خب، این افرادی که من عرض کردم همه شان افرادی هستند که در دانشگاه ها مشغول تحصیل هستند. بنابراین وقتی ما بتوانیم آن ها را جذب کنیم و به آن ها زبان و فرهنگ فارسی را آموزش دهیم و به سمت کشور خودمان بیاوریم عملا آن افراد استراتژیک یا افرادی که در حقیقت نقش استراتژیک دارند برای گسترش زبان فارسی و تبدیل این زبان به مرجع را جذب کرده ایم و از طریق آن ها میتوانیم این ماموریت را انشالله انجام و به نتیجه برسانیم.

مرکز جنابعالی به طور خاص، در دانشگاه صنعتي امیرکبیر چه برنامه ای برای جذب این افراد تاثیر گذار دارد؟

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر کارهای بسیار زیادی انجام می شود که اگر من بخواهم الان و در این فرصت کوتاه همه برنامه ها را خدمت شما عرض کنم شاید خیلی طولانی شود اما یکی از کارهای بسیار خوبی که در دانشگاه ما انجام می شود، کارهای فرهنگی ای است که در رابطه با دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شده است. برنامه هایی که باعث می شود تا دانشجویان بین المللی حس کنند که به خانه خودشان آمده اند. فضا فرهنگی خانه خودشان را دارند، از غذا و جشنواره های بین المللی غذا گرفته تا فضای آموزشی به صورت یک بسته فرهنگی در نظر گرفته می شود. هر چقدر این احساس در منزل خودشان بودن برایشان بیشتر شکل بگیرد این دانشجویان سفیران بهتری برای ما خواهند بود. دانشگاه صعنتی امیرکبیر دانشگاه فنی است، طبیعتا صنعتی که در ایران وجود دارد صنعتی است که به نسبت از صنعت بسیاری از کشورها برتر است و این طبیعی است که دانشجویان بین المللی تمایل بیشتری برای ورود به ایران داشته باشند و بخواهند در دانشگاه سطح یک فنی ایران تحصیل نمایند و دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز روی این مسئله سرمایه گذاری بسیاری کرده است.

برای افزایش جذابیت و تاثیری که فرمودید رئوس کارهایی که در دانشگاه امیرکبیر در سال جاری انجام میدهد چیست؟

اولین کار که عرض کردم امور فرهنگی است.کارهای آموزشی نیز از جمله این موارد است. همانطور که مستحضر هستید ما زبان فارسی را به دانشجویان فنی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آموزش می دهیم و ضرورتا باید توجه داشته باشیم که این دانشجویان فردای روزگار قرار است در کلاس هایی قرار بگیرند که دروس فنی و مهندسی در آن ها تدریس می شود بنابراین لازم است تا شیوه آموزشمان متناسب با فضای فنی در نظر گرفته شود. یکی از کارهای بسیار بسیار مهمی که در این راستا در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال انجام است مشاوره های متعددی است که به دانشجویان ارائه می شود. تصور بفرمایید که دانشجو یک مشکل خانوادگی در نیجریه دارد. این کسی را در ایران ندارد. مشکل او با مشاوره های علمی و یا با مشاورهای روانشناسی حل میشود. چنانچه این مشکالت در امور تحصیلی و درسی او باشد نیز مشکالت او حل خواهد شد. یکی دیگر از کارهای بسیار مهمتر این هست که فضای زندگی در خوابگاه ها را طوری شکل می دهیم که دانشجویان غیرایرانی آرامش داشته باشند. حالا یک وقت هایی ممکن هست دانشجویان شوك فرهنگی داشته باشند و نتوانند انعطاف لازم در مواجهه با فرهنگ های از جمله با فرهنگ دانشجویان ایرانی را داشته باشند که این نیز باید حل بشود. در دانشگاه صنعتی امیرکبیر یک مسئول ویژه برای این کار در نظر گرفته شده است که به این امور به صورت اختصاصی رسیدگی می نماید.

نقش این مدل نمایشگاه های بین المللی و به طور خاص این نمایشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

ابتدا لازم است نکته بسیار مهمی را ذکر کنم. بنده در ده دوازده سال گذشته رئیس مرکز آزفا بوده ام اما این اولین بار است که در این سال ها چنین شاهد چنین فعالیت هایی هستم بخصوص در دو سه سال اخیر فعالیت های سازمان محترم دانشجویان بسیار قابل توجه بوده است که از این جهت از سازمان تشکر ویژه می کنم. این نمایشگاه از چند جهت اهمیت دارد. اولین اهمیت آن این هست که مراکز آزفا کنار هم جمع می شوند و از یکدیگر می آموزند. یعنی من نگاه میکنم می بینم که دانشگاه فردوسی مشهد دارد چه کار میکند دانشگاه فردوسی مشهد نگاه میکند بوعلی دارد چه کار میکند و همین طور هم افزایی خواهد داشت. در نمایشگاهی که در حقیقت قرار بود سال پیش شکل بگیرد، قرار شد تا شرکت های دانش بنیان هم اضافه بشوند. این مساله نیز بسیار خوب است و خیلی به مراکز آزفا و دانشگاه ها کمک می کند. مرکز آزفا مگر چقدر می تواند به چنین شرکت هایی دسترسی داشته باشد. ما حتی نمی دانیم اصلا چه شرکت هایی در حوزه آموزش و جذب دانشجویان غیرایرانی موجود هستند و این نمایشگاه کمک میکند تا ما بتوانیم از این شرکت ها ایده بگیرم. حتی بتوانیم با آن ها ارتباط برقرار کنیم و حتی بخشی از نیازمندیهای ما رو مرتفع کنند. یکی دیگر از کارهای مهم و حتی مهمتر از دو فعالیت قبلی و سازمان دانشجویان هم خیلی روی این کار کردند الحمدلله این است که دانشجویان بین المللی در این نمایشگاه شرکت کنند؛ دانشجویان بین الملل وقتی می آیند و از نمایشگاه بازدید می کنند، هم با دانشگاههای متعدد آشنا میشوند هم خبرهایش را به کشورهای خود منتقل می کنند و هم میتوانند به دانشگاههایی که در کشور خودشان هستند در حقیقت این اطالعات را منتقل کنند، بنابراین این امر دستاوردهای بسیار زیادی دارد انشالله. 

به طور خاص مرکز شما تا چه حد تمایل دارد و تا چه میزان می خواهد به همچین عرصه هایی و همچین نمایشگاه های ایرانی و خارجی حوزه جذب دانشجویان خارجی ورود بکند ؟

دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مرکز ما هم طبیعتا تمایل بسیار زیادی داریم در این کار ورود پیدا کنیم. حتی دفعه پیش که نمایشگاه قرار بود برگزار شود، ما تقاضای غرفه های بسیار بزرگتری کردیم از آن جهت که بتوانیم قطعات فنی بیاوریم تا دانشجویان غیرایرانی ببینند و شما میدانید که قطعات فنی کوچک نیستند، فضای بزرگتری نیاز دارند، بنابراین از آنجایی که این هدف، هدف گسترش و هدف راهبردی برای جمهوری اسالمی ایران است، دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز به عنوان یکی از دانشگاههای مهم کشور تمام تالش خودش را خواهد کرد که مشارکت داشته باشد و در این نمایشگاه ها شرکت بکند. درباره مرکز آزفا باید عرض کنم که ما به طور ویژه چند کار مهم انجام می دهیم. یکی از آن فعالیت ها تربیت استاد است. تا به امروز ما نزدیک به ۵۰ دوره تربیت استاد داشتیم که کمک شایانی به رشد و گسترش مراکز آزفا خواهد کرد. خب این نمایشگاه برای ما نیز خیلی خوب استکه دستاوردهایمان را در اختیار مراکز آزفا قرار دهیم و حتی در اختیار مراکز آزفا خارج از ایران قرار دهیم و به آنها کمک کنیم. 

وجود چه اقلامی را براي مراكز آزفا در نمایشگاه ضروری می دانید؟

اولین و مهمترین بخش اقالم آموزشی است. نرم افزارهایی که دانشجو به راحتی میتواند از طریق آن ها فارسی را یاد بگیرد. الان نظریه های یادگیری نظریه هایی هست که در رابطه با ارتباط گرایی صحبت میکند و ارتباط در مباحثی که مرتبط با تکنولوژی است شکل میگیرد . زبان هم از این قاعده مستثنا نیست. الان نرم افزارهایی که دارد تولید میشود و با آنها میشود زبان را راحت تر آموزش داد یکی از اقلامی است که مراکز آزفا به نظر من باید بیاورند و در اختیار دانشجویان قرار بدهند. مجله ها و کتاب ها و محتوای آموزشی خیلی اهمیت دارد که می تواند از این جهت کمک بکند. یکی از چیزهایی که به نظر من خیلی حیاتی است و دنیا نیز به طور مدوام استفاده می کند، و حتی در انگلیسی نیز این کار انجام میشود حتی در پاساژ ها هم آن را می بینیم سنجش آموزش است. مراکز آزفا سنجش فارسی را بیاورند همانجا در نمایشگاه متمرکز بکنند، دانشجو مینشیند ده دقیقه یک ربع یک تعیین سطح میدهد متوجه میشود من سطحم این است و این برای او خیلی جذاب است و میتواند خیلی کمک کند تا دانشجوی یک خودآگاهی نسبت به زبان آموزش داشته باشد.

آیا شما دانشجویان بین المللی مرکز را در نمایشگاه شرکت خواهید داد و برای بازدید خواهید آورد؟

بله حتما! این نمایشگاه برای ما خیلی جذاب است و حتی اگر بتوانیم از دانشجویان کمک بگیریم کارها را انجام بدهند بسیار موثر تر خواهد بود.خوب است که اینجا اشاره نمایم که دانشجویان غیر ایرانی خیلی به این مدل فضاها علاقه دارند به طور مثال ما یک جلسه جشنواره غذای ملل برگزار کردیم. دانشجویان غیر ایرانی از کشورهای متعدد آمدند در دانشگاه ، غذایشان را همانجا پختند و این و تمام اساتید دانشجویان دانشگاه را دعوت کردیم خیلی برایشان جذاب بود، حاال همین فضا در نمایشگاه بین المللی چقدر میتواند برای دانشجویان جذاب باشد. خودشان مشارکت کنند غذاهای یکدیگر را ببیند و میل نمایند و از آداب و رسوم یکدیگر مطلع شوند.