آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ خبر : 1403/4/26

مصاحبه رئیس مرکز آزفا دانشگاه شهید بهشتی



لطفا خودتان و مرکز آزفا خودتان را معرفی بفرمایید.

درود خدمت شما و تمامی بینندگان و شنوندگان عزیز. مهین ناز میردهقان فراشاه هستم دانشیار زبانشناسی و رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه شهید بهشتی. در ارتباط با فعالیتهایی که در مرکز آزفا دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است، فعالیتهای این مرکز در چند حوزه قابل توجه است. البته با این توضیح مختصر که اینجانب مسئولیت مرکز را از تیر ماه سال ۱۴۰۲ به عهده گرفتهام، و هرآنچه گزارش داده میشود در طی این یک سال گذشته و البته ماحصل سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرایی اینجانب که در طی ۲۱ سال گذشته است. موارد قابل ذکر عبارتند از: فعالیت گسترده در تهیه و تدوین منابع آزفا برای اهداف عمومی و اهداف خاص و ردههای سنی بزرگسال و کودک. انتشار مجموعه ۴ مهارتی با عنوان فراز فارسی برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بزرگسال در ۱۲ جلد و در شش سطح پایه ۱ پایه ۲ ،میانی ۱ میانی ۲ ،پیشرفته۱ و پیشرفته ۲. این مجموعه مشتمل بر ۲ کتاب درس و تمرین و کتاب معلم برای هر سطح تدوین شده و در سال ۱۴۰۲ در انتشارات دانشگاه شهید بهشتی به انتشار رسیده است و هم اکنون در بسیاری از مراکز آزفا در داخل و خارج از کشور در حال تدریس میباشد. در حوزه آموزش زبان فارسی به چینی زبانان به صورت تخصصی به صورت گسترده در حال فعالیت هستیم، در بسیاری از حوزه های مورد نیاز در آموزش زبان فارسی در جهان همانند موارد زیر منابع آموزشی در دست تهیه داریم: آموزش زبان فارسی با داستان کوتاه آموزش زبان فارسی با سریال ایرانی آموزش مهارت صحبت کردن زبان فارسی تک مهارتی یادگیری مهارت خواندن برای عربزبانان )تک مهارتی( • در ارتباط با آموزش موارد زیر در حال اجرا است: o برگزاری دورههای آنالین و دورههای حضوری دوره های جامع و دوره های کوتاه مدت برنامه ریزی کارگاهی استادپروری بر اساس منابع فراز فارسی حدودا در مهر ماه انجام شده است. برنامه ریزی چهارمین همایش بین المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است. 

بفرمایید که برای تبدیل شدن زبان فارسی به زبان مرجع در حوزه علم و دانش که هدف راهبردی است که جمهوری اسالمی و وزارت علوم و دانشگاه های ما به دنبال تحقق اش هستند. مرکز شما برای تحقق این هدف چه نقشی برای خودش قائله که زبان فارسی را تبدیل بکنه به زبان مرجع علم در دنیا؟

حقیقتا زبان بهترین ابزار گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی است و اگر ما میخواهیم که فرهنگ و زبانمان در جهان گسترش پیدا کند باید از ابزار زبان که بهترین ابزارمان هست بهترین استفاده را کنیم. من خودم شخصا در طی ۲۱ سال گذشته در این حوزه به صورت تخصصی کارهای بسیاری را انجام داده و در دست انجام دارم. مواردی که پیشتر عرض کردم با اهداف ویژه و با اهداف عمومی در قالب منابع آموزشی و به صورت دورههایی در اپلیکیشن به زودی در اختیار عالقهمندان در سرتاسر جهان قرار خواهد گرفت. ما باید با برنامهریزی در این راستا حرکت کنیم و قطعا دریافت حمایتهایی به صورت دولتی و در قالب رسیدن به این هدف در این راستا بسیار تسریع کننده خواهد بود. همه ما میخواهیم فارسی را گسترش بدهیم و برای رسیدن به این اهداف هنگامی که گامهایمان با حمایت همراه باشه این گام ها به جهش برای زبان فارسی و کشورمان در جهان تبدیل خواهد شد.

خیلی ممنونم، بفرمایید که مرکز شما برای جذابیت این نمایشگاه چه برنامه ریزی هایی دارد؟

ذکر چند نکته به پاسخ به این سوال کمک میکند: قطعا نکات فرهنگی ما و ادبیات ما برای خارجیها خیلی جذاب هست. البته وقتی ما میخواهیم ادبیتمان را آموزش بدهیم باید از گذرگاه زبان به آن برسیم. باید زبانآموزان ما به سطحی رسیده باشند که ما وارد مباحث ادبی بشیم و بتوانیم ادبیات را هم به آن ها آموزش بدهیم. پس بهرهگیری از فرهنگ و ادبیات به صورت متناسب کمک کننده است. برای ایجاد جذابیت برای خارجی ها در حوزه های مختلف میباید منابع آموزشی ما، با استانداردهای بین المللی هماهنگی داشته باشد و از لحاظ محتوای علمی، سطحبندی و جذابیتهای آن از استاندارد الزم برخوردار باشد. وجود منابع متنوع و بهرهگیری از تکنولوژی های مختلف به روز دنیا برای زبان فارسی بسیار سودمند خواهد بود و همه اینها وقتی با ترویج فرهنگمان همراه میشود میتواند به ترویج زبان و فرهنگ به صورت توامان بیانجامد. بر این اساس وجود منابع مناسب و مطابق با استاندارد جهانی، استفاده از تکنولوژی های به روز جهانی، آموزش همزمان فرهنگ با زبان بسیار ضروری است. همچنین همراه با منابع آموزشی تخصصی، نشان دادن فرهنگمان در قالب گردشهای فرهنگی برای زبانآموزان بسیار سودمند است.

به عنوان سوال بعد بفرمایید که حضور توی رویدادهای بین المللی و نمایشگاه های بین المللی برای یک مرکز آموزش زبان فارسی چه اهمیتی دارد و چه لزومی داره و اگر شرکت درستی توی رویدادها نمایشگاه بین المللی صورت بگیره چه آوردههایی برای مرکز آزفا خواهد داشت؟

اگر با برنامهریزی درست این کار انجام شود و آن نمایشگاه طبق صحبتهای بیان شده امکان تعامل در قسمتهای مختلف نمایشگاه را ایجاد نماید، و مسئولین خارجی با غرفه دارانی که در مرکز هستند امکان تعامل داشته باشند، مراکز میتوانند با تعامل مستقیم با مسئولینی که از کشورها یا دانشگاه های دیگر هستند برای محصوالت غرفه خود بازاریابی نمایند. این امر اگر عملی شود میتواند بسیار کمک کننده باشد چرا که هم به بحث بازاریابی و مارکتینگ برای منابع مختلف مراکز کمک میکند و هم به تبع آن به گسترش زبان فارسی کمک خواهد کرد.

بسیار خوب بفرمایید که برای اولین نمایشگاه بین المللی جاذبه های تحصیل در ایران که قرار هست در مهرماه در مصلی امام خمینی تهران برگزار بشود، شما چگونه حضور خواهید یافت از اینکه چه اقلامی را خواهید آورد یا اینکه دانشجویان دانشجویان خودتان را خواهید آورد برای جذابتر شدن حضورتون توی نمایشگاه چه برنامهای دارید؟

بله ما انشالله حضور پر رنگی را خواهیم داشت. با توجه به منابع بسیاری که در مرکز تهیه شده و در دست تهیه است و در ابتدا به آنها اشاره کردم، انشالله با تمام این منابع حضور خواهیم داشت و امیدوارم که بتوانیم همراه با هم به بهترین نتایج برای زبان فارسی دست یابیم.