آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ خبر : 1403/4/12

مصاحبه با رییس مرکز آزفای دانشگاه مازندران



آقای دکتر بفرمایید که برای بحث تحقق مرجعیت زبان فارسی در دنیای علم و دانش، شما مشخصا برای مرکز خود چه نقشی قائل هستید؟

چنانکه مستحضر هستید، زبان فارسی در یک دوره ای، زبان دوم جهان اسلام بود و در یک دوره ای حتی میشود ادعا کرد که به علت اینکه درصد بسیار زیادی از علوم اسلامی از فقه، اصول، رجال، درایه، صرف، نحو، ادبیات و تفسیر قرآن کریم توسط فارسی زبانان و به زبان فارسی به جهان اسلام عرضه شد، زبان اول جهان اسلام بوده است. شایان ذکر است که خیلی از مناطقی که پذیرای دین اسلام گشتند، بعنوان مثال در شبه قاره هند این فارسی زبانان بودند که دین اسلام را گسترش دادند. به نظر میرسد که امروز ما نیاز داریم که دوباره بتوانیم آن تمدن و فرهنگ را احیا کنیم و زبان فارسی بهترین وسیله برای احیای تمدن اسلامی است و می تواند فرهنگ اسلامی را در اقصی نقاط جهان گسترش بدهد.

بسیار خوب بفرمایید که چه نقشی تعیین کردید برای افزایش کمی و کیفی دانشجویان خارجی؟

همانطور که پیشتر هم در این خصوص بحث شد، ما در شمال ایران زندگی میکنیم و در منطقه ای که هم طبیعت و هم فرهنگ متفاوت دارد. البته این بدان معنی است که یک فرهنگ شیعی دارد. تلاشی که مرکز ما برای گسترش زبان فارسی کرده، تلاش هایی است که در راستای آشنایی دانشجویانی است که برای تحصیل، دانشگاه مازندران را انتخاب می کنند که این آشنایی، آشنایی با فرهنگ بومی و آشنایی با مفاخر فرهنگ و تمدن است خصوصا استان مازندران، آشنایی با طبیعت استان هم مد نظر می باشد. به هر روی، در استان مازندران پتانسیل هایی وجود دارد که احتمالا در بعضی جاها کمتر موجود می باشد. در مرکز آزفا دانشگاه مازندران هم سعی و تلاشمان بر این بوده است که این پتانسیل ها را از طریق تشکیل اردوها، بروشورها، جلسات سخنرانی و مواجهه حضوری به زبان آموزان و دانشجویان نشان دهیم.

آقای دکتر آیا شما مزیت رقابتی تان را طبیعت شمال می دانید؟

قاعدتا این میتواند یک مزیت باشد. ضمنا فرهنگ بومی استان ما هم میتواند یک مزیت باشد.

بفرمایید که حضور در نمایشگاه های بین المللی چه در داخل یا خارج برای مرکز آزفا چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟

مرکز آزفا به این جهت، صرفا وظیفه اش آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان نمی باشد، بلکه آشنایی مخاطب با فرهنگ ایرانی و اسلامی است. تلاش دانشگاه مازندران در نمایشگاه ها هم بر این است که بتوانیم دستاوردهای دانشگاه را در مرکز آموزش زبان فارسی در محدوده استان مازندران از طریق بروشورها، صنایع دستی استان، شناساندن مفاخر فرهنگی و تمدن کهن ایران زمین در معرض دید دانشجویان خارجی قرار بدهیم.

مستحضر هستید آقای دکتر که مهرماه امسال ما اولین نمایشگاه بین المللی چگونگی تحصیل در ایران را در مصلی بزرگ امام خمینی در تهران داریم، برای این نمایشگاه مرکز شما حضورش چگونه خواهد بود؟ با چه برنامه و با چه اقلامی در نمایشگاه شرکت خواهید کرد؟

ما بیش از یک ماه است که مقدمات حضورمان درنمایشگاه بین المللی را آغاز کرده ایم. زمینه سازی برای این حضور از طریق بروشور ها، آثار و تالیفات مرکز آزفای دانشگاه مازندران و صنایع دستی که ما حصل فعالیت های هنری دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه می باشد، عرضه خواهد شد.

بسیار خوب، برای مرکز آزفا اگر بخواهید یک پیشنهادی بدهید، یا سایر مراکز در واقع برای افزایش قدرت تبلیغاتی و رسانه ای آنها، پیشنهاد شما چیست؟

مراکز آزفا نیاز به یک توجه ویژه دارد، من امروز در همین نشست هم خدمت جناب آقای دکتر داداش پور عرض کردم. مراکز آزفا بیشتر، دستاورد تلاش مجموعه همکاران علمی و کارشناسان دانشگاه ها است. قاعدتا نیاز به حمایت بیشتر وزارت محترم علوم، تحقیقات و فناوری و بویژه سازمان محترم امور دانشجویان دارد. انتظار می رود وزارت محترم عتف تکلیف چارت سازمانی مراکز آموزش زبان فارسی را حل نموده و از پراکندگی رفتاری در مراکز آزفا قاعدتا پرهیز بشود.