آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ خبر : 1403/4/12

مصاحبه با ریاست مرکز آزفای دانشگاه قم



لطفا به طور مختصر خودتان و مرکز آزفا معرفی نمایید:
بنده علیرضا نبی لو رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه قم، در مرتبه استادیِ رشته زبان و ادبیات فارسی، از سال 1400 مشغول فعالیت در این مرکز هستم. امیدوارم پاسخ های بنده بتواند راهگشا باشد: 

نظر شما درباره نقش جذب دانشجوی بین المللی در تبدیل زبان فارسی به زبان مرجع علم چیست؟ 
زبان فارسی یکی از مهمترین زبان های دنیاست که با پیشینه بسیار قوی، نقش موثری در پیشبرد دانش و معرفت بشری داشته است. این زبان از روزگاران دیرین، زبان علم، ادبیات و هنر کلامی ایران بوده و در عصر حاضر نیز از زیباترین و خوش آهنگ ترین زبانهای دنیاست. جذب دانشجویان بین المللی یکی از بهترین راه های ترویج و نشر این زبان است و این امر در تبدیل زبان فارسی به زبان مرجع علم و دانش جهان امروز خصوصا در جهان اسلام بسیار اهمیت دارد. حضور این دانشجویان در ایران، و یادگیری زبان فارسی سبب می شود پس از مراجعت به کشورهای خود به نشر و گسترش زبان فارسی بپردازند و همین امر بمرور، زبان فارسی را به یکی از زبان های مرجع دانش بشری تبدیل خواهد کرد. وضعیتی که پیش از این با زبان های دیگر مانند انگلیسی، فرانسه و آلمانی اتفاق افتاده بود. 

بفرمایید آیا مرکز دانشگاه شما راهبردهای معینی در گسترش زبان فارسی و جذب دانشجو دارد؟ 
مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه قم همسو با مسیری که دانشگاه قم می پیماید یعنی تبدیل شدن دانشگاه به یکی از قطب های بین المللی خصوصا در علوم اسلامی، گام های موثری برداشته است و اکنون ثمرات آن خصوصا در ارتباط با کشورهای عربی از جمله عراق و سوریه قابل رویت است. مرکز با هدف گذاری که در شورای راهبردی موسسه و مرکز انجام شده همسو با اهداف دانشگاه، برنامه های مفصل و راهبردهای جامعی در پذیرش و گسترش جذب دانشجویان بین المللی تدوین کرده است که بخشی از آن را می توان در فعالیت های چند سال اخیر مرکز مشاهده کرد. قابل ذکر است که از آبان 1400 تا کنون برای 1670 دانشجو، دوره آموزش زبان فارسی برگزار شده و 8 دوره آزمون بسندگی برای 490 دانشجو تدوین و برگزار شده است که بدون راهبرد معین و برنامه ریزی جامع تقریبا غیرممکن بوده است. 

به نظر شما برای افزایش جذابیت تحصیل در ایران چه باید کرد؟ 
جذابیت تحصیل با عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، علمی، اقتصادی و ... گره می خورد و مطالعه این امر در کشورهایی که موفق به جذب دانشجویان بیشتری شده اند نشان می دهد موفقیت در جذب دانشجویان تحت تاثیر تسهیل عوامل مختلفی مانند وضعیت ورود و خروج دانشجو و شرایط کنسولی، درک زبانی مشترک، همسویی فرهنگی، آرامش اجتماعی و روانی، اقتدار علمی کشور میزبان و تاثیرگذاری آن در جهان، میزان هزینه کرد دانشجو و عواملی از این دست قرار می گیرد. خوشبختانه کشور عزیزمان ایران از جهات مختلف در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و ضروریست موانع جزیی که دسترسی دانشجویان خارجی را دشوار می کند برطرف شود تا شاهد حضور حداکثری این دانشجویان باشیم. ضروریست وزارت عتف، دانشگاه ها و مراکز در این امر اهتمام بیشتر از پیش داشته باشند. 

دیدگاه شما در خصوص نقش نمایشگاه در گسترش زبان فارسی و تحقق مرجعیت زبان فارسی چیست؟ 
نمایشگاه ها از طریق بصری کردن محتوا، در معرض دید گذاشتن مطالب، چهره به چهره شدن عوامل اجرایی و متقاضیان تحصیل، رفع ابهام از طریق پرسش و پاسخ های حضوری و همچنین فعال کردن بخش مجازی نمایشگاه و امکان دستیابی از راه دور، در معرفی جایگاه زبان فارسی و دستاوردهای آن تاثیر بسیار زیادی دارد و همین امر به تحقق مرجعیت زبان فارسی کمک خواهد کرد. تجمیع شدن دستاوردهای همه مراکز در نمایشگاه، امکان تبادل نظر و اطلاعات، و الگو گرفتن از فعالیت های همکاران در مراکز مختلف به بارورتر شدن تجارب و عملکردها می انجامد که خود سبب تلفیق تجارب در گسترش زبان فارسی خواهد شد. 

نظر شما در مورد نمایشگاه بین المللی جاذبه های تحصیل چیست؟ 
چنین نمایشگاهی در معرفی جاذبه های تحصیلی دانشگاه های مختلف کشور موثر خواهد بود و امکان مقایسه و انتخاب به متقاضیان یا هدایتگران آنها خواهد داد تا متناسب با نیازهای خود از ظرفیت دانشگاه های مختلف و همچنین توانایی های مراکز آموزش زبان فارسی مطلع شوند. 

لطفا بفرمایید نقش مرکز شما در برگزاری و افزایش جذابیت نمایشگاه چیست؟
مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه قم به دلیل مرکزیت زیارتی، علمی و فرهنگی استان و شهر قم مورد توجه دانشجویان مختلفی از کشورهای همسایه خصوصا کشورهای عربی است. طبیعا مرکز ما نیز همسو با دیگر مراکز در نمایشگاه پیش رو مشارکت فعال خواهد داشت و با تهیه بروشورها، کلیپ ها و مصاحبه و فیلم ضمن معرفی مرکز، به تبیین برخی از جذابیت های استان و دانشگاه قم و دلایل دعوت از متقاضیان برای تحصیل در این شهر، خواهد پرداخت. از سوی دیگر ویژگی ها مذهبی، محصولات فرهنگی و سوغات استان قم نیز همیشه مورد علاقه و توجه بوده است و امیدواریم از این ظرفیت ها نیز در نمایشگاه استفاده شود. ضمنا بخش دیگری از این امر توسط دفتر همکاری‌‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه قم تبیین و معرفی می شود. 

بفرمایید تا چه میزان دانشجویان مراکز شما در این نمایشگاه شرکت خواهید داد.؟ 
هدف مرکز این است که در نمایشگاه پیش رو، از ظرفیت های مختلف دانشجویان مرکز استفاده کند، پیش از این مشارکت دانشجویان عراقی در برگزاری مراسم اربعین و ارسال تصاویر آن به مرکز تجربه شده است که نشان دهنده شدت اشتیاق دانشجویان در انعکاس این امر مهم به زبان فارسی است. طبیعتا در این نمایشگاه نیز تصمیم بر این است که از چنین ظرفیت هایی بهره گرفته شود زیرا حضور دانشجویان مهمان، خود مشوق حضور دانشجویان و متقاضیان جدید در ایران خواهد بود. 

نظر شما درباره لوازم و اقلام نمایشی حضور موفق یک مرکز آزفا در نمایشگاه بین المللی چیست؟ 
به نظر می رسد حضور موفق هر مرکز به عوامل متعددی مرتبط است که به برخی از آنها اشاره می شود: جلوه های بصری جذاب هر غرفه، برشورها و تصاویر راهنما، فیلم ها و مصاحبه های هدایتگر متقاضیان، معرفی دستاوردهای مرکز، صنایع دستی و فرهنگی استان و دانشگاه ها، برگزاری وبینار با روسا یا کارشناسان مراکز در معرفی برخط هر مرکز، فروش منابع و کتاب ها با تخفیف بیشتر و عوامی از این دست، در کنار کارشناسان توانمند که حداقل به زبان انگلیسی و عربی مسلط باشند و همچنین خوشرویی این عوامل، به برگزاری با کیفیت تر نمایشگاه کمک خواهد کرد. 

آیا پیشنهاد خاصی به ستاد نمایشگاه دارید؟ 
در پایان توصیه می شود دبیرخانه دائمی نمایشگاه مراکز تاسیس شود تا معرفی جذابیت ها فقط به چند روز نمایشگاه محدود نشود و از طریق سایت دبیرخانه تمام دستاوردها، محصولات، کلیپ ها و مصاحبه ها و... به زبان های انگلیسی، عربی و فارسی در اختیار علاقه مندان دیگر قرار گیرد.