جذب دانشجوی بین المللی در آموزش عالی: مطالعه تطبیقی کشورهای خاورمیانه
علی عرب خردمند[1]
دانشگاه علوم پزشکی تهران
ایمیل: kheradmand@tums.ac.ir
عنایت ع. شعبانی[2]
دانشگاه علوم پزشکی تهران
ایمیل: en_shabani@yahoo.com
شبنم رنجبر نیکخو[3]
دانشگاه علوم پزشکی تهران
ایمیل: sh.nikkhoo@yahoo.com
چکیده
پیوندهای تاریخی و اجدادی کشورهای خاورمیانه به همگونی هایی در فرهنگ و بافت جوامع آنها منجر شده است. افزون بر این، منابع اقتصادی، مانند صنعت نفت، به طور کلی یک نقطه انسجام بخش در منطقه بوده است. آموزش عالی یک کشور متاثر از عوامل مختلف ملی و بین المللی است و با توجه به پیوندهای ذکر شده، دعوت به مطالعه توسعه کشورهای خاورمیانه در زمینه آموزش عالی و ترسیم مفاهیم کاربردی است که می تواند در سیاست گذاری آموزشی منطقه مورد استفاده قرار گیرد. این بررسی شامل تجزیه و تحلیل داده ها در مورد جمعیت دانشجویان بین المللی در کشورهای خاورمیانه است. به عنوان دومین هدف، یک مطالعه مروری در باب کشورهای موفق، یعنی کشورهایی که بیشترین شمار دانشجوی بین المللی را میزبانی می کنند و راهبردهایی که برای رسیدن به این وضعیت در بین کشورهای منطقه ایجاد کرده اند، انجام شده است. راهبردهایی در نظام های آموزش عالی این کشورها ارائه می شود که می تواند در توسعه بین المللی سازی آموزش عالی در منطقه به ویژه با توجه به جذب دانشجویان بین المللی مفید و کاربردی باشد.
شکلیدواژه ها - بین المللی سازی آموزش عالی، جذب دانشجویان بین المللی، کشورهای خاورمیانه.
[1] Ali Arabkheradmand
[2] Enayat A. Shabani
[3] Shabnam Ranjbar Nikkhoo
جذب و فرآیند تصمیم گیری دانشجویان بین المللی: مطالعه موردی انتخاب یک کشور میزبان و موسسه دانشگاهی توسط دانشجویان بین المللی
افزایش جذب دانشجویان بین المللی در آموزش عالی: تمرکز بر منطقه خاورمیانه
جذب دانشجوی بین المللی: چرا ما دومی نیستیم؟
جذب دانشجویان بین المللی از طریق فناوری: در حال تغییر و تغییر ناپذیر
بین المللی سازی[1] آموزش عالی: تحلیل مقایسه ای بین کانادا و امارات متحده عربی (UEA)