آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ مقاله : 1403/7/6

سیاست های تحرک تحصیلی در آموزش عالی بوسنی و هرزگوین



سیاست های تحرک تحصیلی در آموزش عالی بوسنی و هرزگوین

دنیله پوپا[1]*

راتکو کنژویچ[2]*

 

دانشگاه ترانسیلوانیا براشوف، براشوف، رومانی

danapopa@unitbv.ro

دانشگاه بیهاچ

بیهاچ، بوسنی و هرزگوین

kratko1962@gmail.com

 

چکیده 

تدریس و تحصیل در خارج از کشور از عناصر کلیدی در کاهش انزوای منطقه ای جامعه دانشگاهی است. برنامه‌های مبادلات بین‌المللی به ویژه برای توسعه شخصی و حرفه‌ای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای حوزه اجتماعی-اقتصادی نیز تأثیرات مثبتی دارد. تحرک به هر داوطلب اجازه می دهد تا یک تجربه ارزشمند و جدید به دست آورد، زبان های خارجی را یاد بگیرد و مهارت های بین فردی را در محیط های فرهنگی متنوع توسعه دهد. این مقاله یک تحلیل SWOT از اجرای سیاست‌های آموزشی در مورد تحرک تحصیلی در موسسات آموزش عالی در بوسنی و هرزگوین ارائه می دهد. تحقیق از نوع کیفی است. روش گردآوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساخت-یافته با پاسخ دهندگان کلیدی و کارشناسان آموزش عالی و مطالعه اسناد (قوانین، اقدامات اجرایی، تصمیمات شوراهای اداری دانشگاه) بود. نتایج نشان می دهد که برخی از ارزشمندترین مزیت ها عبارتند از: انتقال دانش برون مرزی، افزایش تعداد متخصصان جوان که شانس بیشتری برای اشتغال دارند. موانع اصلی، نگرش های به ارث رسیده از نظام آموزشی سابق و ناکافی بودن آگهی بخشی تمام مزایایی که می توانند از تحرک به دست آورند است. ارزش مقاله در پتانسیل آن جهت تاکید کردن بر پیچیدگی این کشورِ برخوردار از شمار زیادی وزارتخانه آموزش و پرورش که بر تحرکات تحصیلی تأثیر می گذارد، نهفته است.

واژه‌های کلیدی: فرآیند بولونیا، آموزش عالی، انتقال دانش


 


[1] Daniela Popa

* مدرس، دکترا، دانشگاه ترانسیلوانیا براشوف، رومانی

 

[2] Ratko Knezevic

* دکتری، دانشگاه بیهاچ، بوسنی و هرزگوین


دانلود مقاله