ارزیابی رضایت دانشجویان بین المللی از یک دانشگاه اردن با استفاده از مدل کیفیت خدمات
ایمن ابو رُمّان[1]
راشا قواسمه[2]
چکیده
هدف - آموزش نقش کلیدی در توسعه اقتصادی-اجتماعی ایفا می کند و (فرآیند) جهانی شدن[3] شمار دانشجویانی را که مایل به تحصیل در خارج از کشور هستند افزایش داده است. بنابراین جذب دانشجویان بینالمللی یک هدف مهم برای دانشگاهها است زیرا دانشجویان بینالمللی جهت به ارمغان آوردن مزایای اقتصادی، فرهنگی و تحصیلی، درهای فرصت را هم به روی خود دانشگاهها و هم به روی کشورهایی که در آن مستقر هستند می گشایند. بنابراین این مطالعه با هدف ارزیابی رضایت دانشجویان از یک دانشگاه اردن با استفاده از ابعاد کیفیت موجود در مدل تثبیت شده SERVQUAL ایجاد شد. طراحی/روششناسی/رویکرد – برای دستیابی به این اهداف، دادههای کمی از دانشجویان بینالمللی که در یکی از دانشگاههای اردن تحصیل میکردند، از طریق یک بررسی پرسشنامه، با استفاده از یک نمونه تصادفی جمعآوری شد. برای تحلیل زیست پذیری نظریه از مدل سازی معادله ساختاری[4] (SEM) استفاده شد و همبستگی بین رضایت دانشجویان و ابعاد مختلف کیفیت مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها - مطابق با سایر مطالعات، یافتهها نشان داد که پنج بعد کیفیت خدمات، یعنی ملموس بودن، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، اطمینان و همدلی و دانشگاه محل تحصیل، پیوند قوی با رضایت دانشجو دارند. با این حال، از نظر آماری همبستگی معنیداری بین رضایت کشور و زیربعدهای ملموس بودن و تضمین کیفیت وجود نداشت. پیامدهای عملی - مفاهیم کاربردی - یافته های این مطالعه مورد توجه روسای دانشگاه در توسعه کیفیت و استراتژی های جذب دانشجو است و برای آن ها سودمند واقع می شود. اصالت/ارزش - این مطالعه کمک مفیدی به مجموعه رو به رشد شواهد کیفیت خدمات در آموزش عالی در بستر یک کشور در حال توسعه می کند.
کلیدواژهها آموزش، کیفیت خدمات، رضایت دانشجویان، دانشگاهها، اردن
نوع مقاله مقاله پژوهشی
[1] Ayman Abu-Rumman
[2] Rasha Qawasmeh
[3] Globalization
[4] Structural Equation Modeling
جذب و فرآیند تصمیم گیری دانشجویان بین المللی: مطالعه موردی انتخاب یک کشور میزبان و موسسه دانشگاهی توسط دانشجویان بین المللی
افزایش جذب دانشجویان بین المللی در آموزش عالی: تمرکز بر منطقه خاورمیانه
جذب دانشجوی بین المللی: چرا ما دومی نیستیم؟
جذب دانشجویان بین المللی از طریق فناوری: در حال تغییر و تغییر ناپذیر
بین المللی سازی[1] آموزش عالی: تحلیل مقایسه ای بین کانادا و امارات متحده عربی (UEA)