بررسی مضامین و روندهای کلیدی در تحقیقات تحرک دانشجویان بین المللی - مروری بر یک ادبیات تحقیق نظاممند
دندی مرگا گوتما[1]
دانشکده علوم اجتماعی، تجارت و اقتصاد، و حقوق، دانشگاه ابو آکادمی، تورکو، فنلاند
سوکریت پانت[2]
دانشگاه ابو آکادمی، تورکو، فنلاند
شاهرخ نیکو[3]
دانشگاه ابو آکادمی، تورکو، فنلاند و دانشگاه استکهلم، استکهلم، سوئد
چکیده
هدف - چشمانداز جهانی آموزش عالی شاهد افزایش مداوم تحرک دانشجویان بینالمللی بوده است، زیرا افراد بیشتری به دنبال تجربیات علمی متنوع و فرصتهای یادگیری درون فرهنگی هستند. این مقاله یک بررسی ادبیات تحقیق نظام مند را برای بررسی روندها، جهت گیری های تحقیقاتی و موضوعات کلیدی در ادبیات تحقیق انجام می دهد. با استفاده از مدل عامل فشار – کشش، هدف ارائه یک درک جامع از عوامل مؤثر بر انتخاب ادامه تحصیلات عالی و فرصتهای شغلی آینده در خارج از کشور توسط دانشجویان بینالمللی است. طراحی/روششناسی/رویکرد – از یک رویکرد مروری ادبیات تحقیق نظاممند استفاده شد. انتخاب با استفاده از معیارهای ورود و خروج مبتنی بر چارچوب PRISMA انجام شد. این بررسی شامل 43 نشریه از سال های 2010 تا 2022 است. یافتهها - نتایج بررسی پنج موضوع از گفتگوهای علمی تحت عنوان (1) بهبود زندگی، (2) سیاست کشور میزبان، (3) نقش مؤسسات، (4) بازگشت به کشور مبدأ و (5) عوامل اجتماعی، اقتصادی، محیطی، فردی و فرهنگی را را نشان داد. این یافته ها بر اهمیت عواملی مانند کیفیت آموزش، الزامات ویزا، شهرت علمی، هزینه های تحصیل، در دسترس بودن بورسیه ها، فرصت های شغلی، عوامل اجتماعی، اقتصادی، محیطی، فردی و فرهنگی تاکید دارند. این مقاله همچنین موانع زبانی، سیاست های صدور ویزا و مشکلات ادغام اجتماعی را به عنوان موانع اصلی برای اقامت دانشجویان بینالمللی در کشور میزبان پس از فارغ التحصیلی شناسایی می کند. اصالت/ارزش - این تحقیق با انجام یک تحلیل جامع از شواهد تجربی موجود در ادبیات تحقیق که تحرک دانشجویان بینالمللی را بررسی میکند، بدنه ادبیات تحقیق فعلی را تقویت میکند. نتایج این مطالعه کمک ارزشمندی به توسعه درک عمیق تر از عوامل اولیه ای است که بر تصمیم دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور تأثیر می گذارد.
کلیدواژهها سیاست آموزشی، آموزش عالی، تحرک دانشجویان بینالمللی
نوع مقاله بررسی ادبیات تحقیق
[1] Dandi Merga Gutema
[2] Sukrit Pant
[3] Shahrokh Nikou
جذب و فرآیند تصمیم گیری دانشجویان بین المللی: مطالعه موردی انتخاب یک کشور میزبان و موسسه دانشگاهی توسط دانشجویان بین المللی
افزایش جذب دانشجویان بین المللی در آموزش عالی: تمرکز بر منطقه خاورمیانه
جذب دانشجوی بین المللی: چرا ما دومی نیستیم؟
جذب دانشجویان بین المللی از طریق فناوری: در حال تغییر و تغییر ناپذیر
بین المللی سازی[1] آموزش عالی: تحلیل مقایسه ای بین کانادا و امارات متحده عربی (UEA)