بین المللی سازی در آموزش عالی: تحلیلی از دانشگاه های کرواسی
دراگانا بوژیچ لنارد[1]
دانشگاه اوسییک یوسیپ ژوراج استروس مایر، دانشکده مهندسی برق، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات اوسییک، اوسییک، کرواسی.
ایوان لنارد[2]
مدرسه ابتدایی لادیمیروفچی، اوسییک، کرواسی: dragana.bozic@ferit.hr1 , ivan.lenard@skole.hr
چکیده
در سرتاسر جهان، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی[3] (HEIs) غیرانگلیسی زبان در حال تلاش برای بینالمللی سازی[4] فرصتهایی برای دانشجویان جهت گذراندن دورههای غیرزبانی در یک زبان خارجی هستند. ابزار معمول آموزش، به انگلیسی (EMI) است که به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. هدف این مقاله بررسی سیاست سطح کلان دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی در مورد اجرای دوره های غیر زبانی در چهار دانشگاه بزرگ و قدیمی کرواسی و واحدهای تشکیل دهنده آنها است. این مطالعه با بررسی سوابق عمومی دانشگاهها و موسات آموزش عالی و انجام تحقیقات کیفی، انواع و سطوح برنامههای تحصیلی، عملیاتیسازی[5] آموزش به وسیله زبان، اجرای سیاستها و ارزیابی برنامه درسی را مورد بررسی قرار میدهد. از آنجایی که دورههای زبان/ انگلیسی برای مقاصد خاص[6] (ESS/LSP) را می توان به عنوان دوره های مقدماتی برای EMI/LMI تلقی کرد، انواع، ماهیت (غیر) اجباری و حجم کاری روس تدریس شده ESP/LSP که در موسسات آموزش عالی بررسی می شود، با استفاده از روش تحلیل متنی و بر اساس پروتکل تحقیقاتی از پیش طراحی شده مورد مطالعه قرار می گیرد. این تحقیق نشان داد که دوره های ESP بیشتر به عنوان دوره های اجباری در مقطع کارشناسی و گاهی اوقات به عنوان دوره های اختیاری در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می شود. بیشترین حجم کاری دوره های LSP در HEI از رشته های علوم اجتماعی و کمترین آن در رشته های علوم طبیعی ثبت شده است که در نتیجه منجر به (عدم) ارائه آن دسته از برنامه های تحصیلی به زبان خارجی توسط موسسات آموزش عالی می شود.
کلیدواژه ها: بین المللی سازی آموزش عالی؛ زبان انگلیسی به عنوان یک وسیله بیان آموزشی؛ انگلیسی برای مقاصد خاص؛ دانشگاههای کرواسی
[1] Dragana Božić Lenard
[2] Ivan Lenard
[3] Higher Education Institutions
[4] Internationalize
[5] Operationalization
[6] English/Language for Specific Purposes
جذب و فرآیند تصمیم گیری دانشجویان بین المللی: مطالعه موردی انتخاب یک کشور میزبان و موسسه دانشگاهی توسط دانشجویان بین المللی
افزایش جذب دانشجویان بین المللی در آموزش عالی: تمرکز بر منطقه خاورمیانه
جذب دانشجوی بین المللی: چرا ما دومی نیستیم؟
جذب دانشجویان بین المللی از طریق فناوری: در حال تغییر و تغییر ناپذیر
بین المللی سازی[1] آموزش عالی: تحلیل مقایسه ای بین کانادا و امارات متحده عربی (UEA)