بیکاری جوانان، فرار مغزها و سیاست آموزشی در کرواسی: ضرورت پیوستن به نیروها و دیدگاه های جدید
کارولین هورنشتاین تومیک[1]
موسسه علوم اجتماعی ایوو پیلار، زاگرب، کرواسی
بنیاد Wissen am Werk/ دانش در عمل، زاگرب، کرواسی
چکیده
کرواسی از زمان رکود اقتصادی و پیوستن به اتحادیه اروپا، شاهد افزایش شدید مهاجرت جوانان با تحصیلات عالی که به دنبال صلاحیت بیشتر و اشتغال به خارج از کشور هستند، بوده است. فرار مغزها (نخبگان) باعث نگرانی شدید احزاب سیاسی در سراسر طیف سیاسی و در کل جامعه شده است. با این حال، اخیراً لحن گفتمان از اتهام «بی وفایی» ملی به تعامل با چگونگی کاهش عوامل فشار بر مهاجرت از یک سو و چگونگی جذب مهاجران تحصیل کرده و موفق به کشور از سوی دیگر تبدیل شده است. تغییرات در نظام آموزشی توسط کارشناسان و عموم مردم به عنوان یکی از عوامل کلیدی در کاهش عدم تطابق برنامه های آموزشی و پرورشی رایج با نیازهای دانش تخصصی بازار کار داخلی و در بهبود اشتغال پذیری جوانان تلقی می شود. با این حال، اخیراً تلاشها برای انجام اصلاحات آموزشی مورد نیاز فوری به دلیل عدم اجماع سیاسی در مورد جنبههای بسته اصلاحی پیشنهادی و اجرای آن که ریشه در شکافهای عمیق ایدئولوژیک تحولات پساسوسیالیستی دارد، متوقف شده است. این مقاله بررسی میکند که چگونه تأثیر فرار مغزها، و همچنین تغییر به سمت شناخت مزایای احتمالی مهاجرت گردشی، بر گفتمان اخیر در مورد سیاست آموزشی و مشارکت فزاینده سازمانهای غیردولتی و ابتکارات در معرفی یک جهت گیری مبتنی بر عمل بیشتر به سمت آموزش در همه سطوح تایر گذاشته است.
واژگان کلیدی: کرواسی، فرار مغزها، مهاجرت، گردش مغزها (نخبگان)، اصلاحات آموزشی
[1] Caroline Hornstein Tomic
* نویسنده مسئول: کارولین تیلور، دانش در عمل، Petra Hektorovi ca 2، زاگرب، 10000، کرواسی. ایمیل: karin.taylor@znanjenadjelu.hr
[2] Karin Taylor
جذب و فرآیند تصمیم گیری دانشجویان بین المللی: مطالعه موردی انتخاب یک کشور میزبان و موسسه دانشگاهی توسط دانشجویان بین المللی
افزایش جذب دانشجویان بین المللی در آموزش عالی: تمرکز بر منطقه خاورمیانه
جذب دانشجوی بین المللی: چرا ما دومی نیستیم؟
جذب دانشجویان بین المللی از طریق فناوری: در حال تغییر و تغییر ناپذیر
بین المللی سازی[1] آموزش عالی: تحلیل مقایسه ای بین کانادا و امارات متحده عربی (UEA)