آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ مقاله : 1403/7/6

بیکاری جوانان، فرار مغزها و سیاست آموزشی در کرواسی: ضرورت پیوستن به نیروها و دیدگاه های جدید



 

بیکاری جوانان، فرار مغزها و سیاست آموزشی در کرواسی: ضرورت پیوستن به نیروها و دیدگاه های جدید

کارولین هورنشتاین تومیک[1]

موسسه علوم اجتماعی ایوو پیلار، زاگرب، کرواسی

کارین تیلور*[2]

بنیاد Wissen am Werk/  دانش در عمل، زاگرب، کرواسی

 

چکیده

کرواسی از زمان رکود اقتصادی و پیوستن به اتحادیه اروپا، شاهد افزایش شدید مهاجرت جوانان با تحصیلات عالی که به دنبال صلاحیت بیشتر و اشتغال به خارج از کشور هستند، بوده است. فرار مغزها (نخبگان) باعث نگرانی شدید احزاب سیاسی در سراسر طیف سیاسی و در کل جامعه شده است. با این حال، اخیراً لحن گفتمان از اتهام «بی وفایی» ملی به تعامل با چگونگی کاهش عوامل فشار بر مهاجرت از یک سو و چگونگی جذب مهاجران تحصیل کرده و موفق به کشور از سوی دیگر تبدیل شده است. تغییرات در نظام آموزشی توسط کارشناسان و عموم مردم به عنوان یکی از عوامل کلیدی در کاهش عدم تطابق برنامه های آموزشی و پرورشی رایج با نیازهای دانش تخصصی بازار کار داخلی و در بهبود اشتغال پذیری جوانان تلقی می شود. با این حال، اخیراً تلاش‌ها برای انجام اصلاحات آموزشی مورد نیاز فوری به دلیل عدم اجماع سیاسی در مورد جنبه‌های بسته اصلاحی پیشنهادی و اجرای آن که ریشه در شکاف‌های عمیق ایدئولوژیک تحولات پساسوسیالیستی دارد، متوقف شده است. این مقاله بررسی می‌کند که چگونه تأثیر فرار مغزها، و همچنین تغییر به سمت شناخت مزایای احتمالی مهاجرت گردشی، بر گفتمان اخیر در مورد سیاست آموزشی و مشارکت فزاینده سازمان‌های غیردولتی و ابتکارات در معرفی یک جهت گیری مبتنی بر عمل بیشتر به سمت آموزش در همه سطوح تایر گذاشته است.

واژگان کلیدی: کرواسی، فرار مغزها، مهاجرت، گردش مغزها (نخبگان)، اصلاحات آموزشی


 


[1] Caroline Hornstein Tomic

* نویسنده مسئول: کارولین تیلور، دانش در عمل، Petra Hektorovi ca 2، زاگرب، 10000، کرواسی. ایمیل: karin.taylor@znanjenadjelu.hr

[2] Karin Taylor


دانلود مقاله