به سوی تنوع بخشی اقتصادی با افزایش ورود دانشجویان بین المللی به عمان
بشیر فِدا[1]
استادیار، کالج مدرن تجارت و علوم (MCBS)
چکیده
آموزش عالی در منطقه شورای همکاری خلیج فارس[2] (GCC) به طور کلی و عمان به طور خاص از اواخر دهه 1990 رشد فوق العاده ای در بین المللی سازی آموزش عالی نشان داده است، زیرا دانشگاه ها و دانشکده های خصوصی این امکان را پیدا کردند که به برقراری رابطه با دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی[3] (HEIs) خارجی دست بزنند. دولت به طور فعال در زمینه ارتقای سرمایه انسانی خود از طریق آموزش عالی سرمایه گذاری کرده است. افزون بر این، این کشور در زمینه سیاست خارجی، ثبات سیاسی، شاخص رقابت پذیری جهانی و شاخص صلح جهانی نسبت به سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از مزایای بسیاری برخوردار است. با وجود مزایای ثابت آن، میزان ورود دانشجویان خارجی امیدوار کننده نیست. این مقاله به مروری بر جهانی شدن[4] آموزش عالی از نظر نسبت های ورودی و خروجی در منطقه شورای همکاری خلیج فارس می پردازد و تلاش می کند برای افزایش ورود دانشجویان بین المللی به عمان یک طرح کلی ارائه دهد. ورود دانشجویان بین المللی به رشد اقتصادی اقتصاد عمان نیز کمک خواهد کرد.
کلیدواژه ها: بین المللی سازی، آموزش عالی، شورای همکاری خلیج فارس، عمان
[1] Bashir Fida
[2] Gulf Cooperation Council
[3] Higher Education Institutions
[4] Globalization
جذب و فرآیند تصمیم گیری دانشجویان بین المللی: مطالعه موردی انتخاب یک کشور میزبان و موسسه دانشگاهی توسط دانشجویان بین المللی
افزایش جذب دانشجویان بین المللی در آموزش عالی: تمرکز بر منطقه خاورمیانه
جذب دانشجوی بین المللی: چرا ما دومی نیستیم؟
جذب دانشجویان بین المللی از طریق فناوری: در حال تغییر و تغییر ناپذیر
بین المللی سازی[1] آموزش عالی: تحلیل مقایسه ای بین کانادا و امارات متحده عربی (UEA)