گردش و مهار در اقتصاد دانش بنیان: مناطق آموزش فراملی در دبی و قطر
جانا م. كلايبرت[2]
موسسه تحقیقاتی لایبنیتس در مورد جامعه و فضا، ارکنر، آلمان
دانشگاه هومبولت برلین، آلمان
چکیده:
تحلیل ما بر تولید نیروی کار مهاجر موقت با مهارت بالا توسط سرمایه داری[3] رو به تکامل جهانی از طریق فناوری مناطق ویژه اقتصادی متمرکز است. با تکیه بر بحث های جغرافیای اقتصادی در مورد مناطق به عنوان فضاهای تولید جهانی شده و مطالعات بین رشته ای در مورد تحول اقتصادی در شبه جزیره عربستان، ما نوع نسبتا جدیدی از منطقه را مورد بررسی قرار می دهیم که مؤسسات آموزش عالی خارجی را در بر می گیرد، یعنی: مناطق آموزش فراملی. ما این مناطق را بهعنوان شکلی متمایز از فضایی بی بدیل که بواسطه آرمانهای اقتصاد دانش بنیان ایجائ میشود، مفهومسازی میکنیم. مناطق آموزش فراملی برای سرمایهگذاران آموزش عالی بینالمللی که پردیسهای (دانشگاهی) برون مرزی را اداره میکنند، مزایای مالی و معافیتهای قانونی برای قلمرو ایالتی فراهم میکنند. با انجام یک تحلیل تجربی موقعیتی از منطق و مکانیسمهای مناطق آموزش فراملی در دبی و قطر، نشان میدهیم که چگونه این مناطق بهعنوان مکانهایی برای گردش و مهار عمل میکنند که به دولتها اجازه میدهد تا از افراد و مؤسسات در گردش جهانی برای ایجاد اقتصاد دانش بنیان در عین حال با هدف مهار ساختن تأثیر اجتماعی و سیاسی آنها در سطح محلی استفاده کنند. در حالی که تضادهای اساسی گردش همزمان و مهار دانش و دانش ورزان بواسطه ماهیت بی بدیل مناطق تعدیل می شود، نمی توان آنها را به طور کامل حل نمود. از بسیاری جهات، مناطق آموزش فراملی ادامه راهبردهای تثبیت شده برای توسعه اقتصادی است با این استثنا که توسط دولت های خلیج دنبال شده است، و هدف آنها اتصال جهانی است و به شدت بر کنترل نیروی کار مهاجر موقت و اقتضایی متکی است.
کلیدواژه ها: مناطق ویژه اقتصادی، گردش و مهار، اقتصاد دانش بنیان، آموزش فراملی، خلیج عربی (همیشه فارس)
[1] Tim Rottleb
* نویسنده مسئول:موسسه تحقیقاتی لایبنیتس در مورد جامعه و فضا، ارکنر، آلمان، دانشگاه هومبولت برلین، آلمان، ایمیل: tim.rottleb@leibniz-irs.de
[2] Jana M. Kleibert
[3] Capitalism
جذب و فرآیند تصمیم گیری دانشجویان بین المللی: مطالعه موردی انتخاب یک کشور میزبان و موسسه دانشگاهی توسط دانشجویان بین المللی
افزایش جذب دانشجویان بین المللی در آموزش عالی: تمرکز بر منطقه خاورمیانه
جذب دانشجوی بین المللی: چرا ما دومی نیستیم؟
جذب دانشجویان بین المللی از طریق فناوری: در حال تغییر و تغییر ناپذیر
بین المللی سازی[1] آموزش عالی: تحلیل مقایسه ای بین کانادا و امارات متحده عربی (UEA)