آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ مقاله : 1403/6/22

چگونه مسیر سازگاری دانشجویان بین المللی دانشگاه در اوکراین را هموار سازیم



چگونه مسیر سازگاری دانشجویان بین المللی دانشگاه در اوکراین را هموار سازیم

سویتلانا بابوشکو[1]

استاد، دکترای علوم در آموزش، رئیس گروه گردشگری، دانشگاه ملی اوکراین در زمینه تربیت بدنی و ورزش، ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8348-5936, babushko64sr@gmail.com

میروسلاو سولووی[2]

دانشیار، معاون امور علمی، دانشگاه ملی زبانشناسی کیف، ORCID:  https://orcid.org/0000-0001-8380-3674, mir.solovei@gmail.com

لیودمیلا سولووی[3]

کاندیدای علوم تربیتی، دانشیار گروه فیلولوژی و ترجمه انگلیسی، دانشگاه بوریس گرینچنکو کیف،  ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5876-3532,l.sоlоveі@kubg.edu.uа

 

چکیده:

این مقاله به مشکل مهم سازگاری دانشجویان بین المللی در کشورهای میزبان اختصاص دارد. آنها به خصوص در سال اول تحصیل با مشکلات سازگاری بین فرهنگی زیادی روبرو هستند. این مشکل به اوکراین نیز مربوط می شود، زیرا شمار فزاینده‌ای از دانشجویان بین المللی به سمت آموزش عالی می آیند. از این رو، هدف از این تحقیق، آشکار کردن مشکلات عمده دانشجویان بین‌المللی در اوکراین و طراحی برنامه‌ای از فعالیت‌ها با هدف کمک به آنها در سازگاری بین‌فرهنگی در این کشور است. روش تحقیق شامل 5 مرحله بود. در مرحله اول پیشینه نظری تحقیق: بررسی ادبیات تحقیق علمی بین المللی و ملی در مورد مشکل تهیه شد. مرحله دوم شامل شناسایی گروه های هدف، مشاهده آموزشی و تهیه پرسشنامه خودطراحی شده بود. گروه پاسخ دهنده شامل 60 دانشجوی بین المللی سال اول تحصیل در اوکراین، یعنی در سطوح لیسانس و فوق لیسانس از 3 دانشگاه کیف بود. سپس پس از کسب رضایت دانشجویان برای شرکت در پژوهش، پرسشنامه طراحی شده در اختیار آنان قرار گرفت. مرحله چهارم با هدف جمع آوری داده های کمی و تجزیه و تحلیل آنها انجام شد. این امر منجر به شناسایی چالش‌ها، مسائل و مشکلات سازگاری بین‌فرهنگی دانشجویان بین‌المللی در اوکراین شد. در مرحله پایانی، برنامه ویژه ای از فعالیت ها برای ایجاد سازگاری بین فرهنگی دانشجویان بین المللی در اوکراین، هموار تر و کم دغدغه مند تر طراحی شد. این روش شناسی شناسایی، ارزیابی و نظام‌بندی معمولی‌ترین چالش‌ها، مشکلات و دشواری‌ها را ممکن می ساخت. به لطف تجزیه و تحلیل، 3 دسته از آنها متمایز شد: زبانی، دانشگاهی و اجتماعی-فرهنگی. بر مبنای آنها یک برنامه بین فرهنگی ویژه از فعالیت ها و توصیه‌‌‌ها در محیط های مختلف (زبانی، دانشگاهی، اجتماعی-فرهنگی) که با مشکلات شناسایی شده مرتبط است برای کارکنان دانشگاه (معلمان و مدیریت)، کارکنان پردیس (دانشگاهی)، شوراهای دانشجویی و دانشجویان کشور میزبان طراحی شد. قرار است نتایج پژوهش و برنامه طراحی شده در فرآیند آموزشی دانشگاه ها معرفی شود. اعتقاد بر این است که اجرای آنها فرآیند سازگاری بین فرهنگی دانشجویان بین المللی را تسهیل می بخشد و آن را کمتر دردسرساز می سازد.

واژگان کلیدی: سازگاری میان فرهنگی. زبانی؛ دانشگاهی؛ اجتماعی – فرهنگی؛ مشکلات؛ توصیه ها


 


[1] Svitlana BABUSHKO

[2] Myroslav SOLOVEI

[3] Liudmyla SOLOVEI


دانلود مقاله