آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ مقاله : 1403/6/17

تحرک دانشجویان بین المللی در رشته روانشناسی: تجزیه و تحلیل دانشجویان برزیلی در آموزش عالی پرتغال



تحرک دانشجویان بین المللی در رشته روانشناسی: تجزیه و تحلیل دانشجویان برزیلی در آموزش عالی پرتغال

جویس آگویار[1]*

لیگیا د سانتیس[2]¥

کریستینا سین[3]

* مرکز تحقیقات در سیاست های آموزش عالی، ماتوسینوس، پرتغال

¥برنامه تحصیلات تکمیلی در روانشناسی ، دانشگاه سائو فرانسیسکو ، کمپیناس ، برزیل

€ مرکز تحقیقات بین رشته ای برای آموزش و توسعه (CEID)، دانشگاه لوسفونا، لیسبون، پرتغال

 

چکیده

تحرک دانشجویی یکی از تأثیرگذارترین جلوه های بین المللی سازی[4] آموزش عالی[5] (HE) بوده است. اخیراً، بسیاری از مطالعات به این پدیده نگاه کرده اند، هرچند که شمار اندکی به تحرک کشورهایی که صادرکنندگان اصلی دانشجو نیستند و کشورهایی که گزینشگران اصلی محسوب نمی شوند، توجه کرده اند. هدف این مقاله کشف چگونگی افزایش بین المللی سازی آموزش عالی در تحرک دانشجویان تحصیلات تکمیلی روانشناسی برزیل به پرتغال، دو کشوری که دارای سبقه استعماری کلانشهری هستند است. دو هدف دنبال می شود: نخست، تعیین خصوصیات دانشجویان تحصیلات تکمیلی روانشناسی از برزیل که در پرتغال تحصیل می کنند؛ دوم، تجزیه و تحلیل تکلیف بورس های تحصیلی توسط دولت برزیل. تجزیه و تحلیل توصیفی و یک شیوه تجزیه و تحلیل شبکه اجتماعی برای داده های آماری رسمی موجود در هر دو کشور انجام شد. علوم اجتماعی، تجارت و حقوق پرطرفدارترین رشته دانشجویان برزیلی در تحرک است، و در این زمینه، دانشجویان روانشناسی از نظر شمار قاطع، سوم هستند. اکثر دانشجویان روانشناسی در تحرک مدرک بودند و تقریباً ده برابر بیشتر از کسانی که در تحرک اعتباری بودند و ارجحیت مستمری برای موسسات دولتی مشاهده شد. پرطرفدارترین مؤسسات پرتغال، دانشگاه پورتو[6]، دانشگاه کویمبرا[7] و دانشگاه لیسبون[8] هستند. موسسات واقع در مناطق جنوبی و جنوب شرقی برزیل متمایز از تعداد کمک هزینه های تحصیلی تحرک هستند. این کار به روشن ساختن واقعیت های تحرک بین المللی فراتر از کشورهای عمده جذب و/یا گزینشگر کمک می کند. نوظهوری آن همچنین در کمک به دانش پیرامون تحرک بین فضاهایی که یک منطق استعماری به جریان دانشجویان منتهی می شود، نهفته است.

 

 

کلمات کلیدی بین المللی سازی، تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی، دانشجویان خارجی، CAPES


 


[1] Joyce Aguiar

[2] Ligia de Santis

[3] Cristina Sin

[4] Internationalization

[5] Higher Education

[6] Porto

[7] Coimbra

[8] Lisbon


دانلود مقاله