آغاز ثبت نام نمایشگاه جاذبه های تحصیل در ایران




تاریخ مقاله : 1403/6/17

دیدگاه های جهانی در مورد جذب دانشجویان بین المللی: چالش ها و فرصت ها



دیدگاه های جهانی در مورد جذب دانشجویان بین المللی: چالش ها و فرصت ها

بلال شنیکات*[1]

دانشگاه گیرنه، قبرس

سیهان کوبان اوغلو*[2]

دانشگاه فلوریدا جنوبی، ایالات متحده آمریکا

سِم تانووا*[3]

دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس

 

چکیده

 

با مشاهده رشد چشمگیر در بین المللی سازی[4] آموزش عالی، نه تنها شاهد شمار بیشتری از دانشجویانی هستیم که مایل به تحصیل در خارج از کشور هستند، بلکه موسساتی را نیز مشاهده می کنیم که تمایل به جذب دانشجویان بین المللی دارند. این کتاب نگاهی عمیق به رقابت بین کشورها و دانشگاه ها در فرآیند جذب دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. بنابراین، می تواند اطلاعات ارزشمندی را برای سیاست گذاران، محققان و همچنین دانشجویانی که مایل به درک بین المللی سازی آموزش عالی هستند فراهم کند.

 

جذب دانشجویان بین المللی مزایا و فرصت های متعددی را هم برای جوامع میزبان و هم برای دانشجویان فراهم می کند. در حالی که دانشجویان بین المللی به رفاه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه میزبان کمک می کنند، از قرار گرفتن در یک محیط جدید، مهارت های خود در سازگاری و کارایی خود در یک زبان جدید را که چشم انداز آنها را برای اشتغال بهبود می بخشد توسعه می دهند. به طور کلی، فرصت‌های حاصل از تلاقی ایده‌ها و فرهنگ‌ها نوآوری به بار می آورد و فرصت‌های زیادی را بوجود می آورد.

این کتاب به‌روزترین و جامع‌ترین مشارکت‌های علمی در باب جذب دانشجویان بین‌المللی به قلم نویسندگانی با زمینه‌های مختلف جغرافیایی و دانشگاهی را گرد هم می‌آورد. این کتاب طیف وسیعی از موضوعات مانند گردشگری آموزشی، نقش رسانه‌های اجتماعی در جذب دانشجویان بین‌المللی، بین‌المللی‌سازی و نهادینه‌سازی، چالش‌های پذیرش، رضایت دانشجویان بین‌المللی، و ادغام و سازگاری فرهنگی را پوشش می‌دهد.

 


 


* بلال شنیکات، استادیار مدیریت بازرگانی در دانشگاه گیرنه است. وی دارای کارشناسی علوم برنامه ریزی منطقه ای و MBA از دانشگاه کاربردی البلقاء در اردن و دکترای مدیریت بازرگانی از دانشگاه مدیترانه شرقی در قبرس شمالی است. او چندین سال به عنوان گزینشگر پذیرش بین المللی خدمت کرد و هزاران دانشجوی بین المللی را از آسیا، آفریقا و اروپا به خدمت گرفت. زمینه های مورد علاقه او گردشگری آموزشی، کارآفرینی و تعامل انسان و کامپیوتر است.

[1] BELAL SHNEIKAT

* سیهان کوبان اوغلو، استاد دانشکده مدیریت مهمان‌نوازی و گردشگری مک کیبون، دانشکده بازرگانی موما در دانشگاه فلوریدا جنوبی است که به‌عنوان مدیر مرکز فناوری و نوآوری مهمان‌نوازی M3 و هماهنگ‌کننده برنامه‌های بین‌المللی دانشگاه مهمان‌نوازی و مدیریت گردشگری نیز فعالیت می‌کند. وی یک متخصص مشهور فناوری مهمان نوازی و گردشگری است. دکتر کوبان اوغلو یک متخصص فولبرایت است که از طرف کمیسیون فولبرایت که بخشی از دفتر امور آموزشی و فرهنگی وزارت امور خارجه ایالات متحده (ECA) و یادگیری جهانی (2018-2021) است  ماموریت یافته است.

[2] CIHAN COBANOGLU

* او در حال حاضر استاد مدیریت در دانشگاه مدیترانه شرقی است. وی پس از گذراندن دوره لیسانس مدیریت و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی در دانشگاه میشیگان شمالی در میشیگان، ایالات متحده، دکترای خود را در رشته مدیریت و سازمان از دانشگاه چوکور اُوا در آدانا ترکیه دریافت کرد. دکتر تانووا در دوران حرفه ای خود مناصب ریاستی دانشگاهی زیادی داشت. وی به عنوان معاون رئیس در امور بین الملل، رئیس دانشکده بازرگانی و اقتصاد، رئیس گروه مدیریت بازرگانی و رئیس مرکز آموزش مستمر در دانشگاه مدیترانه شرقی خدمت کرده است. زمینه های تحقیقاتی وی شامل مدیریت منابع انسانی، روش های جذب، انتقال داوطلبانه، عدالت سازمانی و سبک های شناختی است. تحقیقات او در مجلاتی از جمله International Journal of Human Resource Management، International Journal of Hospitality Management و Service Industries Journal  منتشر شد.

[3] CEM TANOVA

[4] Internationalization


دانلود مقاله